Pijn of verlangen

2 maart 2016

Onlangs op een zaterdag stond met grote kop in de krant: Verandering of de dood. Het kan maar duidelijk zijn. Het verhaal gaat over het faillissement van V&D en de formules die het moeilijk hebben. De verwachting is dat er nog veel meer formules op wankelen staan. Een paar dagen later gaan ook Perry Sport en Aktiesport failliet. Het proces van winkels die failliet gaan, lijkt niet te stoppen. Zelfs de politiek gaat zich ermee bemoeien. Maar wat doet zo’n krantenkop met jou als bakker-ondernemer? Geeft dit je een gevoel van ‘het zal wel’ of zet het je aan tot denken?

De meeste formules, die het moeilijk hebben, zijn te weinig onderscheidend en de producten die ze aanbieden kun je eenvoudig via internet kopen. Veel van deze formules weten geen nieuwe klanten aan zich te binden. Ze sterven samen met de verouderde klantengroep, die steeds minder vaak komt. Ook hier ligt een gevaar voor ons, als bakkers. Onze klantengroep wordt ook steeds ouder en we vinden het moeilijk om jongeren aan de bakkerswinkel te binden. Hier ligt een mooie uitdaging.

Verandering is moeilijk. Pijn of verlangen zijn de belangrijkste redenen om te veranderen. En er moet natuurlijk urgentie zijn om te veranderen. De pijn in de retail en in veel bakkerswinkels is al heel lang voelbaar. De pijn die veroorzaakt wordt door de omzet die elk jaar een paar procent zakt, creëert vaak niet voldoende urgentie om te veranderen. We ondergaan het gewoon en accepten dit tot het te laat is en sluiting onvermijdelijk blijkt.

Verlangen zal dus de reden moeten zijn om te veranderen. Het verlangen om weer interessant gevonden te worden. Het verlangen om weer nieuwe klanten aan je te binden. Het verlangen om aandacht te krijgen. Het verlangen om te winnen! Als dit verlangen er is, zul je alles doen wat nodig is om dit verlangen waar te maken. Waar verlang jij naar? Wacht niet tot de urgentie. Dan is het al te laat!

 
  • Paul van Rossum
  • Retail Challenge

Altijd op de hoogte blijven?