Happy New Year!

5 januari 2016

Iedereen heeft wel een bucketlist. Dingen die je ooit gedaan moet hebben. Voor mij was dit nieuw jaar vieren in New York, samen met mijn gezin en vrienden. Afgelopen nieuwjaar heb ik dit van mijn lijstje kunnen strepen. We zijn geweest! The Balldrop, het teken van nieuwjaar op Time Square, wordt door meer dan een miljoen mensen bijgewoond. Zij zijn bereid om minimaal 12 uur te wachten om het vallen van The Ball te zien. Daarna gaat het los en wordt nieuwjaar uitbundig gevierd. Dit hebben wij ook niet nagelaten.

Het bezoek aan New York was natuurlijk ook om inspiratie op te doen. Veel lopen en winkels bezoeken om een gevoel te krijgen wat ons de komende jaren allemaal staat te wachten in de retail. Hier worden de nieuwe initiatieven geboren. Waar het vroeger meer dan vijf jaar duurde voordat je deze initiatieven bij ons in de winkelstraat terug zag, is deze tijd door de globalisering sterk verkort.

Natuurlijk gaat mijn interesse in sterke mate uit naar de foodretail, met bakkers en patisserieën in het bijzonder. Wat me opviel is dat de New Yorker niet alleen bereid is lang te wachten om The Balldrop bij te wonen, maar ook bereid is om dit voor de bakker te doen. Voor een goede bakker staan klanten, werkelijk waar, tot buiten in de rij. Waarom zijn klanten hiertoe bereid?

Alle bakkers met rijen voor de deur zijn zeer onderscheidend. Zij maken producten waar ze écht goed in zijn, waardoor de klant bereid is om er voor te wachten. Taarten, éclairs, macarons, desembrood, enzovoort. Het zijn allemaal specialisten. Zij beperken zich in hun assortimentskeuze.

Een mooie uitdaging voor de ambachtelijke bakkerij. De tijd van het aanbieden van ingekochte halffabricaten is voorbij. Dit kan de supermarkt veel beter en goedkoper. Het gaat om onderscheidend vermogen. Waar ben jij goed in? Misschien staat dit wel op jouw bucketlist? Een mooi voornemen om in 2016 waar te maken.

Ik wens iedereen een Happy New Year!

 

Altijd op de hoogte blijven?