Guus

29 maart 2016

Vorig jaar trad Guus Meeuwis op in de Royal Albert Hall in London. De eerste keer dat een Nederlandse artiest in het Nederlands een concert geeft in de Royal Albert Hall. De documentaire van dit concert was zo mooi en maakte zoveel indruk op me, dat ik mezelf beloofde: bij een volgend concert ben ik er zeker bij! Dit jaar trad Guus Meeuwis niet op in Londen, maar in theater Olympia in Parijs. Samen met Youp van ’t Hek. Het Olympia-theater is een nostalgisch theater, middenin Parijs. De authenticiteit van het theater past bij een artiest als Guus. Samen met mijn gezin en 4.000 andere Nederlanders heb ik in de rode pluche stoelen genoten van een fantastisch concert. Brabant in Parijs! Knap hoe Guus het voor elkaar krijgt om zijn fans zo’n 500 km te laten reizen voor een concert.

Hoe speciaal moet je als bakker zijn om klanten te laten reizen voor jouw producten? En hoever zijn zij bereid te reizen voor jou? Brood en banket zijn low intrest producten. Een klant is voor een low intrest product niet bereid heel veel te doen. De bereidheid neemt echter toe naarmate je speciaal bent. Uit klantenonderzoek blijkt elke keer weer dat de afstand naar een bakker de belangrijkste reden is om een bezoek te brengen. Klanten kiezen dus meestal voor de dichtstbijzijnde bakker. Een prijsverlaging helpt maar in zeer beperkte mate. Een klant reist geen 10 kilometer voor een aanbieding op brood of banket. Het voordeel is voor de meeste klanten te klein om twee of drie andere bakkers voorbij te rijden. Een ambachtelijke bakker moet het hebben van de eigen (trouwe) klantenkring en nieuwe klanten die vaak impulsief binnenlopen omdat ze toevallig in de buurt zijn of een goede referentie hebben gehoord. Waarom zou je dan eigenlijk aanbiedingen maken?

Je ziet dat steeds meer winkels begrijpen dat het niet om het voeren van aanbiedingen gaat. De Bijenkorf stopt met de Drie Dwaze Dagen en Sissy Boy stopt als eerste met de uitverkoop. Aanbiedingen worden niet meer ingezet om succesvol te zijn. Supermarkten zijn hier een uitzondering op. Zij houden elkaar in de ‘aanbieding’ wurggreep. Voor de ambachtelijke bakker zijn aanbiedingen niet nodig. Service, authenticiteit en kwaliteit is waar het om gaat!

Als je maar speciaal genoeg bent, zijn klanten bereid om verder te reizen voor jou. En Guus weet dat!

  • Paul van Rossum
  • Retail Challange

Altijd op de hoogte blijven?