Gelukkig Nieuwjaar!

1 september 2015

In 1967 zong Boudewijn de Groot: ‘De tijden veranderen sneller dan ooit. Vandaag kan al gisteren wezen.’ Binnenkort is het morgen tijd voor oliebollen en goede voornemens.

Wil je als mkb-ondernemer je bedrijf sturen op resultaat? Dan is Oudejaarsdag te laat voor goede voornemens. Bepaal nu, wat je volgend jaar wilt bereiken. In je kassa. In je markt. In je productie. En, in de ontwikkeling van je mensen en producten. Zorg dat je je recept voor 2016 klaar hebt, voor de decemberdrukte begint.

Hoe pak je dat aan?

Ideaal bezien heb je al bepaald, wat je strategie voor de lange termijn is. Wat je missie en je visie zijn. En je strategische doelen voor de komende jaren. Ook al heb je dat nog niet (vraag een strategieadviseur om advies), dan helpen de volgende 5 stappen om je plan met bedrijfsdoelen voor 2016 te maken.

  1. Evalueer je doelen voor 2015: Wat is op schema en wat loopt ernstig achter?
  2. Schrijf op wat je dit jaar nog moet en wilt realiseren.
  3. Maak een eenvoudige lijst met doelen voor 2016.
  4. Laat de lijst rijpen, klankbord met andere mensen en pas hem aan.
  5. Maak je doelen concreet en zet op papier: Wie doet wat, wanneer is het af, wat kost het, wat is het resultaat en wie heb ik erbij nodig?

De hectiek van iedere dag is de vijand van je doelen. Plan daarom bewust tijd vrij om je doelen te bepalen én straks te realiseren. Zorg voor je eigen gelukkig Nieuwjaar. Voorkom dat je mee kunt zingen met Martin Morero uit Gooische Vrouwen: “Ik vocht tegen de klok. De tijd haalde me in. Nu is het spel gespeeld.” Speel je eigen spel. Maak de klok je vriend. Bepaal je doelen.

 
  • Met resultaatgerichte groet,
  • Hanno Spanninga

Altijd op de hoogte blijven?