Dag Sinterklaasje!

9 december 2015

Sinterklaas: een feest dat bol staat van de tradities en dat naar mijn mening ook zo mag blijven. Ook ik heb weer Pakjesavond gevierd met mijn familie. Een mooie avond met pepernoten, marsepeinen kikkers, amandelstaven en chocoladeletters. Rijmpjes worden voorgelezen, surprises overhandigd en cadeautjes uitgepakt. Dit jaar werd me duidelijk dat net zoals in de retail, internet ook voor grote veranderingen heeft gezorgd bij de viering van het traditionele Sinterklaasfeest.

Lootjes trekken. Iedereen kent het vast nog wel. Namen op briefjes schrijven, dichtvouwen, in een kom en één voor één een briefje pakken en kijken of je niet jezelf had getrokken. Natuurlijk zei je dat dat het geval was als je een lootje van iemand had die je liever niet wilde. De trekking werd weer van vooraf gestart. Internet heeft bij het lootjes trekken zijn intrede gedaan met lootjestrekken.nl. De computer bepaalt welk lootje je krijgt en de organisator kan zelfs de uitslag manipuleren.

Verlanglijstjes. De wensen werden op verlanglijstjes geschreven op de achterkant van de lootjes. Omdat niemand mocht weten wiens lootje je had getrokken, gooide je het briefje weg en was je het verlanglijstje ook kwijt. Nu geeft de computer cadeau-ideeën die gebaseerd zijn op leeftijd, geslacht en ingedeeld in verschillende prijsklassen. Kiezen maar.

Rijmen. De worsteling van vroeger is verdwenen door hulp van ruimpiet.nl.

Cadeaus kopen. Waar je vroeger naar de stad ging voor de Sinterklaas inkopen, worden de cadeaus gratis thuisbezorgd.

Tijdens onze Sinterklaas avond zijn twee familieleden zonder cadeau naar huis gegaan, omdat het cadeau gekocht via internet nog niet was bezorgd. De acceptatie dat het cadeau er niet was, heeft me verbaasd. Het is nog niet bezorgd, dus het is er niet. Het komt later. Zouden we vroeger ook de stad hebben verlaten zonder cadeau? Dit staat in groot contrast met de service die de klant in winkels verwacht. Internet heeft duidelijk ook Sinterklaas veranderd.

Altijd op de hoogte blijven?