Ach en wee

16 februari 2016

“De voortgaande afkalving van het klantenbestand blijft een voortdurende zorg voor de bakkerswinkel”, aldus GfK. Er zijn 2.990 MKB-bakkersbedrijven. Het marktaandeel brood van de bakker is ruim 31%. In besteding. Oud nieuws.

Hoe komt het, dat deze cijfers nu ruwweg gehalveerd zijn? Wijs jij ook naar luie consumenten en lastige concurrenten? Komt onheil voor jou per definitie van buiten? Zoals voor Frank de Moor. De bestuursvoorzitter, die retailreus Macintosh met een ‘waardeloze strategie’ naar de afgrond bracht? Zijn tegenvallende resultaten kwamen altijd door de marktomstandigheden.

Hoe vaak doe jij dat? Hoe vaak geef jij anderen de schuld? De supermarkt. Bakker Bart. IKEA. La Place. Of die andere bakker. Hoe vaak heb jij je mening klaar? Zoals: “Ze kopen geen brood via internet.” Nee, kleren ook niet. Oh ja, H&M. Planten ook niet. Oh ja, tuinplantenwinkel.nl. Eten ook niet. Oh ja, Picnic: ruim 50% van de omzet is vers.

Waarom doe je zo? Jij bent toch kapitein op je eigen schip? Zet je eigen koers uit. Respecteer je concurrenten, houd ze in de smiezen en wees ze een slag voor. Steeds opnieuw. Stel jezelf vragen over je concurrenten. Bijvoorbeeld: Wie zijn ze? Waarom zijn ze succesvol? Waarom kopen jouw klanten er? Welke strategie volgen ze? Komt er een aanval uit onverwachte hoek? En bepaal je koers.

Bak en verkoop écht anders. Dan krijg jij de wind vol in de zeilen. Richten anderen zich naar jou. Hoef jij je niet druk te maken over die kopieermachine van verderop, die alles nadoet wat jij doet. Misschien, omdat jij op kop ligt?

Nog even over die cijfers (NBS-structuurrapport 1996, kwartaal I). Laat je niet gek maken door ach en wee over grote cijfers. Zet je eigen strategie uit. Koers op winst. Klaar om te wenden? Ree!

  • Met strategische groet,
  • Hanno Spanninga

Altijd op de hoogte blijven?