Syntens organiseert mini-trendtour PUUR Limburg

15 maart 2010

Een groep van twintig voedingsondernemers reisde in en Amerikaanse schoolbus onlangs door Limburg langs pure en authentieke streekproducten. Zij lieten zich een dag lang volledig verrassen tijdens de mini-trendtour PUUR Limburg, georganiseerd door het innovatienetwerk Syntens.

De mini-trendtour PUUR Limburg is de tweede uit een reeks van twaalf provinciale ontdekkingstochten. De deelnemers wisten slechts één gegeven vooraf: 25 februari, 8.00 uur verzamelen voor het ontbijt in Ottersum. De rest van het programma was geheim gehouden. Roger Engelberts van Koos & Co's reisde vorig jaar met Syntens mee naar onder andere Marrakech. Die trendtour deed hem besluiten in zijn creatieve bedrijf veel meer ruimte te bieden voor ontmoeten, ontdekken en ontwikkelen. In Limburg was hij de nu gastheer voor de deelnemers in zijn gloednieuwe broedplaats voor concept en innovatie, gevestigd in een voormalig boerencafé. "Wat je van ver haalt is lekker, dat heb ik in Marrakech ervaren. Maar mijn conclusie na deze mini-trendtour door Limburg is: Wat je van dichtbij haalt, is lekkerder!"

Myrthe Bleijlevens van versspecialist Van Poortvliet: "Het is uniek dat er zoveel pure en ambachtelijke producten zo dichtbij verkrijgbaar zijn." En ook hier geldt dat de producten die buiten de regio bekend zijn er gretig aftrek vinden: In Limburg kunnen ook ambachten in de foodsector goed gedijen, met ondernemers die het 'pure' concept vasthouden en weten te vermarkten.

De route werd deels afgelegd in een Amerikaanse schoolbus, deels in een authentieke trolley en deels te voet. De mini-trendtour PUUR Limburg leidde de ondernemers van noord naar zuid langs vijftien locaties: bij Koos en Bakkerij Arts in Ottersum, Boerderij 't Platteland, De Bokkesprong geitenkaas en Wagyu Rundvlees in Veulen, Abdij Lilbosch en Livar in Echt, Brouwerij de Fontein in Stein, Grottenham in Berg en Terblijt. In Maastricht bezocht de groep fruitteeltbedrijf Bemelenhof, Thiessen Wijnkopers, koffiebranderij Blanche Dael, Teazone, Adriaan de Smaakmaker en de Bisschopsmolen.

Sluitstuk van de reis vormde een uniek driegangen-streekmenu. Vanuit een mobiele keuken in een vrachtwagen bereidde chefkok Marc Krux een diner van de producten afkomstig van de bezochte bedrijven: een amuse van Grottenham met een rellisch van mosterd en peer, een voorgerecht met ravioli gevuld met geitenkaas en rabarber-chutney, een hoofdgerecht van Livar kotelet met een saus van winterbier 'euleteul' en een taartje van appel met appelsabayon en ijs als dessert.

De eerstvolgende mini-trendtour is op 18 maart in Friesland. Deelnemers kunnen zich aanmelden via www.syntens.nl/minitrendtour/agenda.aspx.

Altijd op de hoogte blijven?