MKB vermijdt juridisch adviseurs

18 februari 2010

Tweederde van de ondernemers in het MKB kijkt door de recessie kritischer naar zijn zakelijke relaties. Toch heeft 80 procent vertrouwen in zijn klanten en dat zij hun afspraken nakomen.

Als er sprake is van een conflict lossen ondernemers dit bij voorkeur zelf op, zonder hulp. De meeste ondernemers vragen geen advies bij het opstellen van algemene voorwaarden en een kwart heeft zulke voorwaarden zelfs niet. Tegelijkertijd constateert een ruime meerderheid dat steeds meer ondernemers geconfronteerd worden met juridische claims. Dat blijkt uit een onderzoek van rechtsbijstandverzekeraar ARAG en MKB-kennisbank BusinessCompleet.nl onder 655 ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf.

Hoofdconclusies onderzoek
- MKB vermijdt juridische adviseurs
- 1 op de 4 ondernemers loopt risico door ontbreken algemene
  voorwaarden
- ondernemers en hun klanten zijn veel kritischer geworden op
  elkaar
- ondanks kritische blik heeft ondernemer vertrouwen in zijn
  afnemers
- ondernemers lossen conflicten vaak zelf op
- ondernemers zien toename 'claimcultuur'

Veel kritischer sinds recessie
Door de recessie nemen ondernemers elkaar vaker de maat. Bijna 70 procent geeft aan dat hijzelf, sinds de crisis, kritischer is geworden. Bijna 60 procent merkt dat klanten kritischer zijn geworden. Dit toont een weerslag van de recessie op het ondernemersvertrouwen. Vertrouwen dat noodzakelijk is voor bijvoorbeeld investeringen en economisch herstel.

MKB lost conflicten vaak zelf op
Uit het onderzoek komt ook een duidelijke zelfstandigheid bij ondernemers naar voren. Bijna de helft van de respondenten lost zijn conflicten zelf op, zonder hulp van adviseurs of een mediator. Dat kan leiden tot lagere kosten, maar ook oplossingen die niet waterdicht zijn. 90 Procent van de ondernemers doet bij meningsverschillen bovendien wel eens water bij de wijn, om tot een schikking te kunnen komen.

Geen hulp bij opstellen documenten
Ruim 60 procent schakelt geen hulp in bij het opstellen van belangrijke documenten als algemene voorwaarden. Dat laatste schept de nodige risico's bij conflicten, als ondernemers niet de juiste juridische kennis van zaken hebben. Onnodig, omdat goed advies achteraf vaak goedkoper is dan slechte oplossingen.

Kwart geen algemene voorwaarden
Ondanks de toenemende claimcultuur, heeft 1 op de 4 ondernemers geen algemene voorwaarden. Terwijl onduidelijke afspraken de ideale basis vormen voor elk juridisch conflict.

Altijd op de hoogte blijven?