Foodsector NL succesvol gepromoot tijdens Alimentaria

27 april 2010

Tijdens de Alimentaria, eind maart in Barcelona, heeft Food & Nutrition Delta (FND) de Nederlandse foodsector succesvol gepromoot.

Uniek dit jaar was de gezamenlijke deelname van de Nederlandse handelsmissie én verschillende Nederlandse innovatie-aanjagers. Het door FND gefinancierde Holland Paviljoen vormde de uitvalsbasis. Met deze aanpak presenteerde de Nederlandse industrie zich als een sector waarin innovatie en handel hand-in-hand gaan.

Dat deze wisselwerking goed terug was te vinden, vond ook directeur Joost van Dam van de Nederlandse Export Combinatie (NEC): "De twintig bedrijven die deelnamen aan de missie, gebruikten het Holland Paviljoen als uitvalsbasis. Een groot deel van de matchmaking vond in het paviljoen plaats, waardoor er ook veel aandacht was voor de innovatieve bedrijven die een stand op het paviljoen hadden."

Nieuwe contacten
Behalve NEC organiseerde ook het Enterprise Europe Network van Agentschap NL een matchmakingprogramma in het Holland Paviljoen. Aan deze matchmaking namen 250 bedrijven uit 13 landen deel. Nederlandse deelnemers hebben zo minimaal 30 nieuwe internationale contacten opgedaan. In de komende maanden werken de deelnemers deze contacten uit naar mogelijk nieuwe samenwerkingsverbanden.

Food & Nutrition Delta stelt zich tot doel om de koploperspositie van de Nederlandse foodsector via innovatie verder te versterken. Uit de eerste evaluaties blijkt, dat de deelname aan Alimentaria zijn vruchten afwerpt. FND gaat dan ook na of zij deze aanpak ook voor andere evenementen kan toepassen.

Enkele deelnemende Nederlandse bedrijven:

§ ERU
§ Romi Smilfood
§ Landa Conserven
§ Perfotec
§ Provalor / Proverka
§ TNO Quality of Life
§ TOP
§ Wageningen UR Food & Biobased Research
§ Mustard & Dressing Company

Altijd op de hoogte blijven?