Culinaire ontdekkingsreis door Brabant

21 juni 2010

Twintig foodondernemers gingen op culinaire ontdekkingsreis door Brabant, georganiseerd door innovatienetwerk Syntens. Zij reisden op 16 juni langs bedrijven in de provincie, op zoek naar inspiratie voor hun eigen bedrijf.

“Het doel van de ontdekkingsreis is om ondernemers op nieuwe ideeën te brengen voor voedingsconcepten”, legt innovatieadviseur Daniëlla Corijn van Syntens uit. Samen met haar collega José de Bruijn hield zij daarvoor het programma van de dag absoluut geheim. “Juist door de onverwachte ontmoetingen en ervaringen onderweg kom je tot nieuwe inzichten. Daarvoor zochten we ondernemers die absoluut openstaan voor het onbekende. We vertelden hen maar één ding: om acht uur verzamelen voor het ontbijt in Heeswijk-Dinther. Het thema is niet voor niets: PUUR Ontdekken…!”

De route wordt vervolgd naar Patisserie Robèrt in Oisterwijk (www.patisserierobert.nl), waar een bevlogen Robèrt van Beckhoven de deelnemers een kijkje in zijn recentelijk geopende culinaire kookstudio laat nemen. Hier ontmoeten we tevens Marian Peters van Bugs Organics (www.bug2eat.nl), die de ondernemers een aantal creaties van Robèrt, versierd met sprinkhaan en meelwormen, voorschotelt. Marian vertelt ons over de missie van haar bedrijf dat insectenproducten, gekweekt in Brabant, in de markt zet. Insecten bieden de consument uiteenlopende voordelen zoals een nieuwe smaaksensatie, een hoge voedingswaarde in combinatie met weinig vet, een hoge productveiligheid en een bijdrage aan verminderde milieubelasting. In vele landen staan insecten reeds op de menukaart. De uitdaging van Bugs Organic is om ook Nederland aan het insecten-eten te krijgen. De samenwerking met Robèrt van Beckhoven draagt bij aan het doorbreken van de Nederlandse houding hierin.

Kamelenmelk
De mini-trendtour PUUR Brabant was de zesde uit een reeks van twaalf provinciale ontdekkingstochten die Syntens dit jaar in Nederland organiseert. Sluitstuk van de mini-trendtour vormt de kookworkshop bij Biologische Boerderij ’t Schop in Hilvarenbeek (www.hetschop.nl). Daar maken de deelnemers gezamenlijk hun drie gangenmenu met biologische ingrediënten klaar. Tijdens het diner vertelt eigenaar Jan van den Broek op zijn eigen authentieke en inspirerende wijze over de missie van het bedrijf en het biologisch en culinair boeren. Het diner wordt afgesloten met een kopje koffie en een bonbon gemaakt van kamelenmelk. De Kamelka-bonbon is ontstaan door een samenwerking tussen Kamelenmelkerij Smits (www.kamelenmelk.nl) en Vermeulen & Den Otter, bakkers met smaak (www.vermeulendenotter.nl). Ondernemer Bas Vermeulen licht zijn innovatieve idee en het proces van de ontwikkeling van het Kamelka concept toe.

Terugrijdend naar het startpunt in Heeswijk-Dinther concluderen we dat we deze mini-trendtour Brabant hebben herontdekt: pure biologische en streekproducten, op veel locaties gecombineerd ‘pure’ beleving. Met het bewijs dat producten met sprinkhaan of kamelenmelk geen ‘broodje-aap’ zijn, maar échte verhalen over bijzondere voedingsconcepten. Om nooit te vergeten.

Altijd op de hoogte blijven?