Consument doet bewuster boodschappen in super

26 augustus 2010

Consumenten doen steeds bewuster boodschappen in de supermarkt. Ze vergelijken vaker de prijzen van supermarkten en zijn minder bereid tot impulsaankopen.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarkt.

Klanten vergelijken de prijzen voornamelijk op basis van weekfolders (48 procent) of op eigen gevoel (28 procent). Voor ruim twee derde is een aantrekkelijke aanbieding uit een weekfolder wel eens aanleiding om een andere supermarkt te bezoeken.

Verder maken iets meer klanten dan vorig jaar gebruik van een boodschappenlijstje (61 procent). Ze wijken minder vaak van dit lijstje af omdat ze iets leuks of lekkers in de winkel zien.
Ook heeft de recessie nog steeds invloed op het koopgedrag. Zo blijkt dat consumenten ten opzichte van vorig jaar vaker thuis lunchen en ontbijten en ook vaker een eigen lunchpakket meenemen naar het werk.

Bron: ANP

Altijd op de hoogte blijven?