Chocoa 2019 in het teken van duurzaamheid

Chocoa 2019

Chocoa 2019 staat dit jaar in het teken van gezondheid en duurzaamheid. Uit de hele wereld komen cacaoboeren, handelaren, verwerkers, chocolademakers en consumenten samen in de historische Beurs van Berlage in Amsterdam. Chocoa vindt 20 t/m 24 februari 2019 voor het zevende jaar op rij plaats en trok in voorgaande jaren zo’n 35.000 bezoekers.

Chocoa 2019

In het weekend vindt het festival plaats. Daarnaast omvat Chocoa onder andere een cacao-vakbeurs, een congres over verduurzaming van de keten, een forum voor chocolademakers en een masterclass voor chocolatiers. Bezoekers van het festival komen alles te weten over de verduurzaming van de keten. Ook zijn er seminars over chocolademaken en kan er geproefd en gestemd worden voor de ‘hot’ chocolate award.

"We zien dat de herkomst en duurzame productie steeds belangrijker worden ook in de chocolade markt; het zal van steeds meer belang worden om te weten waar de cacao in je favoriete chocoladereep vandaan komt. Chocoa brengt de keten en de makers dichtbij, dat is uniek en heel inspirerend",  aldus organisator Caroline Lubbers.

100 procent duurzame chocolade in 2025

De Nederlandse overheid en het Nederlandse bedrijfsleven hebben zich gecommitteerd aan 100 procent duurzame chocoladeconsumptie vanaf 2025. Momenteel is dat ruim 60 procent. Tijdens het congres en het festival van Chocoa 2019 komt aan bod wat er moet gebeuren om het doel te bereiken.

Organisator Jack Steijn: "We moeten niet denken dat we de problemen in de cacao- en chocoladeketen alléén kunnen oplossen. Het wordt tijd dat we over de grenzen gaan denken en meer gaan samenwerken met andere sectoren om voor blijvende veranderingen te zorgen in de herkomstgebieden van de grondstoffen".

Lees ook
Ruim 25.000 bezoekers op Europain 2022

Ruim 25.000 bezoekers op Europain 2022

Zo’n 25.000 mensen bezochten dit jaar de 24e editie van de vakbeurs Sirha Europain. Ook waren er 300 exposanten aanwezig. De organisatie kijkt terug op een geslaagd evenement.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Bakkers in de media – week 16

Bakkers in de media – week 16

Pasen in de bakkerij, 125 jarig jubileum bakker Out en Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft tips voor social media. Wat kwam er de afgelopen week voorbij in de media over de bakkersbranche?