ABN: visie op ontwikkelingen en trends in agrifood

9 juni 2010

De agrifood sector is – vergeleken met andere sectoren – de crisis relatief goed doorgekomen. Zo is de vraaguitval meegevallen waardoor er nauwelijks stagnatie in volumes is geweest.

Waar de sector wel tegenaan loopt, is dat voedsel goedkoper is geworden door dalende grondstofprijzen en langdurige prijsacties van retailers.

Druk op de marges is het resultaat en daarmee een scherpe discussie tussen retail en leveranciers. Dat alleen de prijs in de onderhandelingen niet dominant zou moeten zijn in de contacten tussen de beide partijen, wordt beargumenteerd in het door ABN AMRO gepubliceerde rapport ‘Visie op Agrifood’.

Verruimingsmogelijkheden
De retail en de industrie zouden elkaar beter kunnen versterken met doel om gezamenlijk een onderscheidende propositie naar de consument te presenteren. De agrifood moet volgens de bank welliswaar rekening houden met een belangrijke partij als de retail, maar kan ook uitgaan van haar eigen kracht. Samenwerkingsverbanden om zowel efficiënt als innovatief te kunnen zijn, worden nu ook nadrukkelijker binnen de industrie opgezocht.

Het rapport ‘Visie op Agrifood’ is onderdeel van ‘Visie op Sectoren’ waarin in totaal 9 sectoren en 75 branches worden belicht. Het rapport wordt voor het zesde jaar op rij gratis ter beschikking gesteld en is te downloaden via www.abnamro.nl/sectoren.

In Visie op Agrifood wordt bijzondere aandacht besteed aan de volgende branches: foodservice groothandel, groothandel in bloemen en planten, groothandel in groente en fruit, groothandel in vis, mengvoederindustrie, slachterijen en vleesverwerking en zuivelindustrie.

Altijd op de hoogte blijven?