Volop tips en tools op Najaarsbijeenkomst Echte Bakkers

4 september 2014

VIANEN – Een goed verhaal vertellen, ervaringen delen, kansen met amandelspijs en brioche: thema’s die op 2 september de revue passeerden in het Miele Inspirience Centre in Vianen. Meer dan 150 bezoekers waren aanwezig op de Najaarsbijeenkomst die georganiseerd werd voor Echte Bakkers door het Echte Bakkersgilde en GildePartners Steensma en Koopmans. Er werden bakdemo’s gegeven en de bakkers konden inspiratie opdoen bij verschillende stands.

Startschot

Geert Caniels, directeur van Stichting Echte Bakkersgilde, gaf het startschot voor de dag. Wat hem opvalt, is dat veelal jongere aangesloten bakkers van het gilde volop aan het investeren zijn. “Een goede zaak, want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”, aldus Caniels

Goed verhaal

‘Een goed verhaal, maakt het verschil’, was de boodschap die Sally Peereboom, Marketing Coördinator bij het gilde, de bezoekers meegaf tijdens haar presentatie. Naast de basisvoorwaarden voor een bakkerij als kwaliteit, hygiëne en goede verkoopmedewerkers, is het steeds belangrijker om een goed verhaal te hebben en op de juiste wijze te vertellen. Niet alleen in de winkel, maar ook daarbuiten: offline en online. “Dit wil dat niet zeggen dat je telkens hetzelfde vertelt. De kern van het verhaal blijft gelijk maar wordt afhankelijk van het medium op een andere manier verteld.” Een interessante uitleg over een nieuw oogstbrood is prima op een flyer, terwijl de boodschap op Facebook veel korter en actueler kan zijn, geeft ze als voorbeeld. “Daar volstaat een foto met een pakkende kreet.”

Keurmerklijn

Een belangrijke nieuwe ontwikkeling binnen het gilde werd gepresenteerd door Ramses Braakman. Hij vertelde over de totstandkoming van de keurmerklijn van de Echte Bakkers. Een variant op de huidige huisstijl, waarin de bakker nog meer ruimte krijgt om het logo op hun eigen manier te voeren.

Amandelspijs

Er viel ook wat te proeven. GildePartner Steensma, die al voor het derde jaar op rij medeorganisator is van het event, kwam weer goed beslagen ten ijs met de nieuwste rationele banketideeën voor het najaar. Ook werd er door Evert-Jan van Egteren en Larissa van Ommen verteld over het verhaal achter de Clean Label-amandelspijs Superieur van Damco. Spijs die gemaakt wordt volgens een uniek productieproces, zonder toevoeging van zout, conserveermiddelen of kunstmatige additieven.  Weer een goed punt waarmee de bakker zijn verhaal over de bijzondere producten kan versterken, stelt Steensma.

Kansen brioche

Brioche is een margerijke productgroep, maar in veel bakkerswinkels ligt het nog niet op het schap in het najaar. Een gemiste kans, vinden Meester Boulangers Peter Bienefelt en Wietse Schiere van Koopmans Meel. Reden om een demonstratie te geven over wat je allemaal met brioche kunt doen.

Kennis delen

Door successen, maar ook mislukkingen met elkaar te delen maak je elkaar sterker. Dat is de filosofie van het Gilde. Dit uitte zich op de bijeenkomst in een minimarkt met diverse kraampjes. Zo vertelde Nyncke Posthuma uit Wommels over hoe ze haar succes behaalt met de verkoop van cadeaupakketten aan het einde van het jaar en deelde Teun den Dulk uit Noordwijk zijn webshop-ervaringen. Joop en Corrie van der Veen – Echte Bakker Van der Kloet uit Franeker - deden hun verhaal over de successen die zij boeken met hun nieuwe winkel in Franeker. Opvallend is de samenwerking die ze hebben gezocht met een dame die in de winkel van Van der Kloet laat zien hoe je de mooiste taarten maakt. Dit ondersteunt het imago van vakmanschap van de bakker en zorgt tevens voor beleving en sfeer in de winkel.

Social media

Ook op andere fronten kwam informatie en inspiratie naar de bakkers toe. De social media posts van eindejaar 2013 werden met elkaar gedeeld en het maatwerk dat door de studiomedewerkers van het gilde is gemaakt, passeerde de revue. Want waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als een collega-Echte Bakker dit al heeft gedaan?

The making of Speculaas

Om het verhaal van het ambacht goed te kunnen ondersteunen kregen de bakkers de gelegenheid om op de foto te gaan terwijl ze speculaasjes draaiden. Met deze sfeervolle foto kan zowel online als offline het vakmanschap in beeld gebracht worden.

Altijd op de hoogte blijven?