Wrongel

15 april 2015

De boerin is hard aan het werk. Ze is druk in de weer met het maken van kaas van de rauwe melk van koeien. Koeien met hoorns. Koeien, die in de wei lopen en die de eerste weken het kalf bij zich mogen houden. Omdat het beter is voor de koe.

Als ik haar boerderijwinkel binnen stap, maakt ze haar handen schoon en loopt ze de winkel in: Niet veel meer dan een hoekje van de kaasmakerij. Ik kom een brood halen. Van een bakker, die met een theedoek om zijn hoofd even verderop in het midden van niks zijn broden bakt. Onder meer met desem en lokale spelt.

Lokale ingrediënten. Kleine, lokale ondernemers. Kantoormensen en hobbyisten, die besluiten hun hart te volgen en bakker worden. Het zijn product- en marktontwikkelingen. Ontstaan uit consumententrends. Die weer voortkomen uit wereldwijde maatschappelijke ontwikkelingen.

Steeds meer consumenten willen duurzamer leven en dito producten kopen. Ze willen genieten. Van echt eten. Zonder poespas. Met ingrediënten en verhalen die ze snappen. Met respect voor andere mensen en de natuur. Die hun eigen verantwoordelijkheid nemen en wars zijn van bestuurders zonder moreel kompas.

De oorsprong is een hele serie maatschappelijke trends, zoals de crisis. Veroorzaakt door meer-heeft-nooit-genoeg-bankiers. Daarom komen bobo’s niet meer weg met een te grote bonus. Nu niet. Nooit meer. Andere grote ontwikkelingen zijn de opwarming van de aarde en de sterke bevolkingsgroei van de laatste 150 jaar.

Kaas begint met wrongel, de samengeklonterde eiwitten uit de melk. Bij trends gaat het andersom: maatschappelijke en marktontwikkelingen zijn de basis voor veranderingen in jouw kassa. Hoe ben jij als ondernemer bezig met al deze trends? Trends, die uiteindelijk bepalen welke toekomst gezond is voor jouw bedrijf. Of denk je, dat jij de wrongel bent die de maatschappelijke kaas vormt?

  • Hartelijke groet,
  • Hanno

Altijd op de hoogte blijven?