Participatie

28 april 2015

In de troonrede van 2013 kwam voor de eerste keer het woord ‘participatiemaatschappij’ voor. Een nieuw woord dat veel discussie bracht. Wat houdt een participatiemaatschappij in en wat betekent dit voor mij? Die discussie leidde er zelfs toe dat ‘participatiemaatschappij’ het woord van 2013 werd. Het is mij nog steeds niet geheel duidelijk wat een participatiemaatschappij precies inhoudt, maar het lijkt er wel op dat ‘participeren’ de trend is.

De Rabobank maakt reclame met ‘Een aandeel in elkaar’. Ze willen je het gevoel geven dat je als klant wat te zeggen hebt bij Rabobank. Dat dit bij banken niet het geval is, weten we allang. De V&D vraagt consumenten mee te denken over de ontwikkeling van V&D. Dat dit te laat is om dit winkelconcept te redden, weten we ook. HEMA laat Nederland stemmen over welke prijzen omlaag moeten. ‘Nederland helpt HEMA, HEMA helpt Nederland’, is de slogan. Ze zeggen gewoon eerlijk tegen de klant dat de klant hierdoor voordeliger uit is en HEMA meer verkoopt. Ik vraag me af of de verlaging echt vanuit het stemmen voortkomt. Toch is het een nieuwe manier van reclame maken en het geeft je als klant wel het gevoel dat je participeert in het beleid van HEMA. Als je het terugbrengt naar wat HEMA eigenlijk doet, is dat gewoon prijsverlaging inzetten om meer omzet te maken. Dit doen ze niet uit luxe maar omdat de omzet onder druk staat.

Is participeren de manier om succesvol te zijn? Of is het gewoon een nieuwe manier om sympathiek over te komen met als doel omzet te maken? Als je klanten vraag wat ze willen, antwoorden zij altijd dat zij een prijsverlaging willen. Als je als retailer alléén de prijs nog kunt inzetten om omzet te genereren, is dat het begin van het einde van je winkelconcept. Succesvolle retailers luisteren goed naar de klant en ontwikkelen van hieruit een duidelijke visie. Deze visie vertalen zij in een onderscheidend concept en deze zetten zij onder een sterke leiding in de markt. ‘Sterk ondernemerschap’, heet dat in onze branche.

Paul van Rossum

Altijd op de hoogte blijven?