Barometer: minder aankopen, meer besteding

17 augustus 2015

MAARSSEN - Het aantal aankopen in winkels van de ambachtelijke bakker is iets meer onder druk komen te staan. De consument komt minder vaak bij de bakker, maar besteedt dan wel meer. Dat blijkt uit de Beko Omzet Barometer, een initiatief van Beko Advies en Flynth waarij de omzetten en het aantal verkopen van bakkerswinkels wordt gevolgd. De cijfers dateren van eind juni.

Verschuiving aankoopmoment

De stijging van het gemiddelde aankoopbedrag komt voor een deel door prijsverhogingen, maar ook door verschuiving in aankoopmomenten, producten en assortiment. Dit valt op dit moment niet nader te specificeren, stellen Beko Advies en Flynth. Men vermoedt dat het volume bij een aantal bedrijven iets onder druk staat. “Bij stagnerende omzet worden brutowinst en personeelskosten van nog groter belang voor het rendement. We hopen dat de uit de benchmarking 2014 tot nu toe gebleken stijging van de brutowinst, zich dit jaar voortzet. Optimalisatie van marge verdient veel aandacht, brutowinstanalyse leidt tot meer verdienen. Het belang van het beheersen van de personeelskosten is al vaker benadrukt.”

Altijd op de hoogte blijven?