Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Winkel_Pixabay

Foto: Pixabay

Ondanks de toenemende vraag naar online verkoop, zijn fysieke winkels nog geen verleden tijd. Eerder onderzoek toonde al aan dat 78 procent van de consumenten naar een fysieke winkel komt vanwege de prettige sfeer. Deze week publiceerde Mood Media in samenwerking met Walnut Unlimited de resultaten van een neuromarketingonderzoek naar het effect van zintuiglijke prikkeling op de omzet.

10 procent

De resultaten liegen er niet om. Met een dikke 10 procent extra omzet, blijkt zintuiglijke marketing door bijvoorbeeld het gebruik van geur, muziek en visuele elementen, absoluut te werken. Het aantal verkochte artikelen steeg met 4 procent, terwijl de prijs van producten met 6 procent steeg. Daarnaast blijft de klant ruim zes minuten langer in de winkel rondlopen, blijkt uit het onderzoek.

Onderzoek

Het onderzoek werd in twee fases uitgevoerd bij de internationale sportretailer Intersport. In de eerste fase, de ‘zintuigen-aan fase’, werden alle zintuigen van consumenten geactiveerd door middel van muziek, visuele elementen etc. De tweede fase van het onderzoek vond plaats in drie andere filialen van Intersport, waar er geen zintuiglijke prikkelingen werden gegeven aan consumenten. Om de reacties van het winkelende publiek in kaart te brengen, gebruikten de onderzoekers ‘Galvanic Skin Responses (GSR)’ en ‘Visual Eye Tracking (ET)’.

Stimulansen

Door middel van ‘Eye tracking’ kwamen de onderzoekers erachter dat klanten zich 5 procent meer bewust zijn van het feit dat er digitale schermen aanwezig zijn als er bewegend beeld  op de schermen is te zien. Ook blijken consumenten zich bewust onprettig te voelen in een stille en stimulansvrije omgeving. De ‘Galvanic Skin Responses’-techniek registreerde dit bij 17 procent van de geobserveerde personen. Tenslotte bleek de mogelijkheid tot het aanraken van producten erg belangrijk voor het prikkelen van emoties. Een ruime 50 procent voelde zich meer emotioneel betrokken bij het product.

Dossiers
Lees ook
Tips voor het maken van een nieuwsbrief

Tips voor het maken van een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een goed marketingmiddel. Je treedt direct in contact met je klant en bereikt er meer mensen mee dan met je social media-berichten. Maar hoe maak je een nieuwsbrief die gelezen wordt? Vakbladen.com geeft tips!

Beko adviseert meer versbeleving op de winkelvloer

Beko adviseert meer versbeleving op de winkelvloer

De Beko OmzetBarometer signaleert een daling van het aantal kassabonnen bij de ambachtelijke bakker over de eerste maanden van 2019. De oorzaak zoekt Beko Advies in de toenemende concurrentie van de supermarkt en de inkomenspositie van de consument. Beko adviseert bakkers om meer in te zetten op versbeleving.

Naast brood ook ijs verkopen. Is dat slim?

Naast brood ook ijs verkopen. Is dat slim?

Bakkersvak 2019: drie dagen vol met kennis tijdens de verschillende presentaties, mensen ontmoeten en inspiratie opdoen met producten en productinnovaties. Het grote ijsplein doet vermoeden dat veel bakkers overwegen om hun assortiment uit te breiden naar ijs.

Patissier / verkoopmedewerker ft/pt omgeving Hilversum

Patissier / verkoopmedewerker ft/pt omgeving Hilversum

Wat ga je doen?In de winkel zal je als eerste taak hebben o klanten te voorzien van de mooiste producten. Dit doe je met een grote glimlach en doordat je zelf de...

Broodbakker Ambachtelijk te Amsterdam

Broodbakker Ambachtelijk te Amsterdam

Wat ga je doen?In de functie van bakker werk je in een klein team in wisselende diensten. Teambelang staat hier voorop, samen maken jullie de mooiste producten....

Banketbakker omgeving Den Haag gezocht

Banketbakker omgeving Den Haag gezocht

Wat ga je doen?Binnen een team van 10 banketbakkers zijn ze op zoek naar een enthousiaste, creatieve en gemotiveerde banketbakker. Binnen het team lopen de taken...