Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Winkel_Pixabay

Foto: Pixabay

Ondanks de toenemende vraag naar online verkoop, zijn fysieke winkels nog geen verleden tijd. Eerder onderzoek toonde al aan dat 78 procent van de consumenten naar een fysieke winkel komt vanwege de prettige sfeer. Deze week publiceerde Mood Media in samenwerking met Walnut Unlimited de resultaten van een neuromarketingonderzoek naar het effect van zintuiglijke prikkeling op de omzet.

10 procent

De resultaten liegen er niet om. Met een dikke 10 procent extra omzet, blijkt zintuiglijke marketing door bijvoorbeeld het gebruik van geur, muziek en visuele elementen, absoluut te werken. Het aantal verkochte artikelen steeg met 4 procent, terwijl de prijs van producten met 6 procent steeg. Daarnaast blijft de klant ruim zes minuten langer in de winkel rondlopen, blijkt uit het onderzoek.

Onderzoek

Het onderzoek werd in twee fases uitgevoerd bij de internationale sportretailer Intersport. In de eerste fase, de ‘zintuigen-aan fase’, werden alle zintuigen van consumenten geactiveerd door middel van muziek, visuele elementen etc. De tweede fase van het onderzoek vond plaats in drie andere filialen van Intersport, waar er geen zintuiglijke prikkelingen werden gegeven aan consumenten. Om de reacties van het winkelende publiek in kaart te brengen, gebruikten de onderzoekers ‘Galvanic Skin Responses (GSR)’ en ‘Visual Eye Tracking (ET)’.

Stimulansen

Door middel van ‘Eye tracking’ kwamen de onderzoekers erachter dat klanten zich 5 procent meer bewust zijn van het feit dat er digitale schermen aanwezig zijn als er bewegend beeld  op de schermen is te zien. Ook blijken consumenten zich bewust onprettig te voelen in een stille en stimulansvrije omgeving. De ‘Galvanic Skin Responses’-techniek registreerde dit bij 17 procent van de geobserveerde personen. Tenslotte bleek de mogelijkheid tot het aanraken van producten erg belangrijk voor het prikkelen van emoties. Een ruime 50 procent voelde zich meer emotioneel betrokken bij het product.

Dossiers
Lees ook
Acht tips voor een goede foto voor social media

Acht tips voor een goede foto voor social media

Social media is populair en voor een ondernemer een goede manier om zijn of haar doelgroep te bereiken. Hoe kun je met de juiste beelden de aandacht grijpen van de vluchtige consument? Pauline Weuring van Uit Pauline’s Keuken en culinair fotograaf Remko Kraaijeveld geven acht tips.

Vijf tips voor het openen van een pop-up store

Vijf tips voor het openen van een pop-up store

Pop-up stores verschijnen regelmatig in het straatbeeld. Leegstaande ruimtes die (tijdelijk) gevuld worden om iets te verkopen. Dat iets kan van alles zijn. Van zonnepanelen tot asperges en van Fiat 500’s tot pepernoten.

Tweede onderzoek Bakkerspanel

Tweede onderzoek Bakkerspanel

Bakkerspanel onderzoekt drie keer per jaar hoe bakkers tegen hun vak en de sector aankijken. Eén keer per jaar onderzoekt het bureau hoe consumenten tegen bakkers en bakkerijproducten aankijken. Het tweede onderzoek loopt inmiddels en je kunt nog deelnemen. Dan ontvang je na afloop de resultaten in je mailbox.

Flexmedewerker inpak

Flexmedewerker inpak

Wat ga je doen?Wij zijn per direct opzoek naar een flexmedewerker inpak voor deze centrale bakkerij. De volgende twee diensten wissel je om de week af: Vrijdagavond...

Broodbakker in de 3 ploegen

Broodbakker in de 3 ploegen

Wat ga je doen?In deze functie ben je verantwoordelijk voor een goed verloop van de productie van brood. Je zal in een team van 3 a 4 bakkers per ploeg, kleinbrood,...

rose & vanilla is op zoek naar een assistent banketbakker

rose & vanilla is op zoek naar een assistent banketbakker

rose& vanilla is dé bakker van unieke cakes en taarten die écht lekker zijn, er prachtig uitzien, gemaakt zijn van de beste biologische ingrediënten en gegarandeerd...