Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Winkel_Pixabay

Foto: Pixabay

Ondanks de toenemende vraag naar online verkoop, zijn fysieke winkels nog geen verleden tijd. Eerder onderzoek toonde al aan dat 78 procent van de consumenten naar een fysieke winkel komt vanwege de prettige sfeer. Deze week publiceerde Mood Media in samenwerking met Walnut Unlimited de resultaten van een neuromarketingonderzoek naar het effect van zintuiglijke prikkeling op de omzet.

10 procent

De resultaten liegen er niet om. Met een dikke 10 procent extra omzet, blijkt zintuiglijke marketing door bijvoorbeeld het gebruik van geur, muziek en visuele elementen, absoluut te werken. Het aantal verkochte artikelen steeg met 4 procent, terwijl de prijs van producten met 6 procent steeg. Daarnaast blijft de klant ruim zes minuten langer in de winkel rondlopen, blijkt uit het onderzoek.

Onderzoek

Het onderzoek werd in twee fases uitgevoerd bij de internationale sportretailer Intersport. In de eerste fase, de ‘zintuigen-aan fase’, werden alle zintuigen van consumenten geactiveerd door middel van muziek, visuele elementen etc. De tweede fase van het onderzoek vond plaats in drie andere filialen van Intersport, waar er geen zintuiglijke prikkelingen werden gegeven aan consumenten. Om de reacties van het winkelende publiek in kaart te brengen, gebruikten de onderzoekers ‘Galvanic Skin Responses (GSR)’ en ‘Visual Eye Tracking (ET)’.

Stimulansen

Door middel van ‘Eye tracking’ kwamen de onderzoekers erachter dat klanten zich 5 procent meer bewust zijn van het feit dat er digitale schermen aanwezig zijn als er bewegend beeld  op de schermen is te zien. Ook blijken consumenten zich bewust onprettig te voelen in een stille en stimulansvrije omgeving. De ‘Galvanic Skin Responses’-techniek registreerde dit bij 17 procent van de geobserveerde personen. Tenslotte bleek de mogelijkheid tot het aanraken van producten erg belangrijk voor het prikkelen van emoties. Een ruime 50 procent voelde zich meer emotioneel betrokken bij het product.

Dossiers
Lees ook
Marketingrapport Bakkerijbranche 2019

Marketingrapport Bakkerijbranche 2019

Het Marketingrapport Bakkerijbranche 2019 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de bakkerijbranche in Nederland.

Acht tips voor een goede foto voor social media

Acht tips voor een goede foto voor social media

Social media is populair en voor een ondernemer een goede manier om zijn of haar doelgroep te bereiken. Hoe kun je met de juiste beelden de aandacht grijpen van de vluchtige consument? Pauline Weuring van Uit Pauline’s Keuken en culinair fotograaf Remko Kraaijeveld geven acht tips.

Vijf tips voor het openen van een pop-up store

Vijf tips voor het openen van een pop-up store

Pop-up stores verschijnen regelmatig in het straatbeeld. Leegstaande ruimtes die (tijdelijk) gevuld worden om iets te verkopen. Dat iets kan van alles zijn. Van zonnepanelen tot asperges en van Fiat 500’s tot pepernoten.

Allround banketbakker Waddeneilanden, voor langere tijd

Allround banketbakker Waddeneilanden, voor langere tijd

Wat ga je doen?In deze functie ben je verantwoordelijk voor de gehele banketproductie. Deze productie bestaat uit het bereiden van gebak, stukswerk en koeken. Dit...

Allround broodbakker Waddeneiland, lange termijn

Allround broodbakker Waddeneiland, lange termijn

Wat ga je doen?In deze functie ben je verantwoordelijk voor de gehele broodproductie. Dit doe je voor eigen vestigingen en een stuk derde kanaal. De productie zal...

Broodbakkers gezocht omgeving Oldenzaal

Broodbakkers gezocht omgeving Oldenzaal

Wat ga je doen?De functie die wij je te bieden hebben: Als bakker ben je, gezamenlijk met je collega’s, verantwoordelijk voor het bereiden van een kwalitatief...