Zeventigplussers ontwikkelen eigen koekjesmerk

DutchDapper

Na vijftig jaar werken gingen de bakkers Eef en Maarten niet achter de geraniums zitten. De zeventigplussers ontwikkelden na hun pensionering koekjes met de smaak en kwaliteit van vroeger, genaamd Dutch & Dapper. En met succes, de koekjes liggen inmiddels in de schappen van Albert Heijn.

Na hun pensioen kregen de bakkers van hun werkgever bakkerij Van Delft in Harderwijk de mogelijkheid om te blijven werken”. Directeur Oscar de Lange: “We hielden ze graag binnen vanwege hun enorme ervaring, talent en positieve werkmentaliteit. Ze werken met plezier en veel energie, weten wat verantwoordelijkheid is en presteren gewoon”.

Eigen merklijn

De bakkers keken de afgelopen jaren kritisch naar de koekjes in de supermarkt. Eef: “Je merkt dat recepturen in de loop der jaren zijn veranderd om de productie goedkoper te maken of de koekjes langer vers te houden”. Daarom gingen de bakkers zelf aan de slag en ontwikkelden een eigen merklijn te creëren. Volgens de twee hebben hun koekjes de smaak van vroeger met de uitstraling van nu.

De koekjes zijn bereid met echte roomboter en grote stukken chocolade, caramel, fruit en noten. Maarten: “We hebben ook nieuwe smaakcombinaties gevonden, zoals framboos met kokos en melkchocolade”. De twee andere koekvarianten zijn triple chocolate, en karamel, zeezout en chocolade.

Dutch-en-Dapper-300x288 Oude talenten

De koeken werden met succes getest en hebben nu een prominente plek in de schappen bij Albert Heijn. De Lange is vanzelfsprekend ook blij met dit succes, maar niet alleen vanuit marketingoogpunt.

“Het toont ook aan dat we in Nederland veel ‘oude’ talenten thuis laten zitten, zonder gebruik te maken van een enorm potentieel aan kennis en ervaring. Er zitten heel wat doorgewinterde zeventigplussers die nog prima een aantal dagen kunnen werken en zo vaardigheden en werkmentaliteit overdragen op nieuwe generaties. Daarom pleit ik voor een flexibeler pensionering: laat iedereen net zolang doorwerken als hij of zij wil. Met plezier en natuurlijk voldoende vrije tijd en zelfstandigheid. Dat is goed voor de mensen zelf, maar óók voor het bedrijven”.

Lees ook
Heerschap Groep gaat samenwerken met Albert Heijn

Heerschap Groep gaat samenwerken met Albert Heijn

Heerschap Groep gaat samenwerken met Albert Heijn. Niet alleen gaan vijf van de zes Jumbo Heerschap winkels over op de Albert Heijn-formule. Ook worden ambachtelijke producten van Bakkerij Heerschap toe gevoegd aan het Streeckgenoten-assortiment van Albert Heijn.

Belgische bakkers presenteren VIJD-koekjes, een nieuw streekproduct

Belgische bakkers presenteren VIJD-koekjes, een nieuw streekproduct

Vier bakkers uit het Belgische Beveren hebben een nieuw streekproduct ontwikkeld, zoete en zoute VIJD-koekjes. Dit deden ze vanwege het VIJD-jaar dat Beverenaar Joos Vijd, opdrachtgever van het Lam Gods, in de kijker zet. “Met een middeleeuws zegel en een smaak met granola en dedermeel, zijn de koekjes meer dan een nieuwe lekkernij,” aldus bakker Dirk...

Smaakprofessor Peter Klosse: 'Over smaak valt  wél te twisten'

Smaakprofessor Peter Klosse: 'Over smaak valt wél te twisten'

We weten veel te weinig over smaak. Onze kennis over bereidingswijzen holt achteruit. En met de schaalvergroting in de landbouw is in de afgelopen decennia ook nog de smaak van landbouwproducten achteruitgegaan. Dat betoogt smaakprofessor Peter Klosse. “We zijn met z’n allen voedselanalfabeet en dat vinden heel veel mensen prima.”