De voedingsindustrie was in 2024 voortdurend in beweging en ook voor 2025 verwachten voedselproducenten belangrijke verschuivingen waar ze op in moeten spelen. Denk bijvoorbeeld aan veranderende consumentenbehoeften, technologische innovaties en duurzaamheidsdoelen. Wat worden de trends voor 2025?
Trends 2025
1. Personeelstekort en automatisering
Het personeelstekort blijft een grote uitdaging voor de voedselindustrie. Er is een tekort aan goed opgeleide arbeidskrachten, terwijl de vraag toeneemt. Door te investeren in automatisering en robotisering kunnen ondernemers het tekort deels opvangen. Daarnaast is het belangrijk om in te zetten op aantrekkelijk werkgeverschap, training en scholing om nieuw talent aan te trekken en te behouden.
2. Slimme technologie en automatisering
Technologie speelt een cruciale rol in de voedselproductie en de veranderingen op dit gebied gaan snel. Kunstmatige intelligentie gaat een steeds belangrijkere rol spelen, naast robotica en verdere automatisering. Slimme technologieën helpen om de productieprocessen te optimaliseren en verspilling te verminderen.
3. Duurzaamheid
Duurzaamheid staat centraal in 2025. Zowel de overheid – denk aan de CSRD-rapportage – als de consument vraagt hierom. Voedselproducenten kunnen op heel veel manieren aan de slag met duurzaamheid. Van milieuvriendelijke verpakkingen, verminderen voedselverspilling en (her)gebruiken van reststromen tot kortere ketens, alternatieve energiebronnen en beperken CO2-uitstoot.
4. Geopolitieke invloeden en grondstoffen
Geopolitieke spanningen en wereldwijde economische onzekerheid hebben een groeiende invloed op de voedselindustrie. Stijgende kosten voor energie en logistiek, handelsbeperkingen en schommelingen in grondstofprijzen zetten druk op de productiekosten. Dit betekent dat voedselproducenten flexibel moeten inspelen op verstoringen in de aanvoerketen en zoeken naar lokale alternatieven om afhankelijkheid van internationale markten te verminderen. Daarnaast wordt de beschikbaarheid van kritische grondstoffen, zoals tarwe, olie en kunstmest, een belangrijk aandachtspunt. Niet alleen in 2025, maar ook voor de komende jaren.
5. Plantaardige en alternatieve eiwitten
De vraag naar plantaardige en alternatieve eiwitten zet verder door. Mensen blijven wel vlees eten, maar eten het minder vaak en kiezen ‘goed’ vlees als ze voor dierlijke eiwitten kiezen. Ook hybride producten zijn een kans voor de voedingsproducent. De mogelijkheden voor plantaardige eiwitten zijn talrijk. Van peulvruchten en paddenstoelen tot microalgen en zeewier.
6. Clean label en transparantie
Consumenten willen weten wat ze eten en zoeken producten met eenvoudige, herkenbare ingrediënten. Voedselproducenten zetten in op clean label-producten zonder kunstmatige toevoegingen. Transparantie in de keten blijft belangrijk, met volledige informatie over herkomst, productie en duurzaamheidsimpact.
7. Gezondheid
Tot slot kiest de consument ook in 2025 voor gezond. Dit betekent gezonde voeding met bijvoorbeeld extra vezels, minder suiker, minder vet of probiotica. Hierbij speelt ook gepersonaliseerde voeding een rol. Consumenten ontvangen op basis van DNA-analyse en gezondheidsgegevens voedingsadviezen op maat en vragen om voedsel dat specifiek is afgestemd op hun behoeften, doelen en gezondheid.