WVLO: 5 tips om medewerkers wendbaar te krijgen

27 juli 2022 Clara Bloemhof

Foto: Clara Bloemhof

Mijn bedrijf is klaar voor de volgende stap, maar ik krijg mijn medewerkers niet mee. Ik voel een afstand tussen de mensen van management en productie. Stuk voor stuk issues die te tackelen zijn met wendbaar vakmanschap. WVLO hield een masterclass, waaruit we 5 tips filterden.

Dit artikel verscheen eerder bij Bakery Sweets Center

Wendbare vakmensen zijn betrokken vakmensen. Die meeveren in de ontwikkelingen van een bedrijf. Die wíllen leren en zich willen ontwikkelen. Ongeacht of ze nu 1, 10 of 30 jaar in dienst zijn van een bedrijf. WVLO staat voor Wendbaar vakmanschap in lerende organisaties. Een project dat zijn vruchten afwerpt in het Noorden. Diverse bedrijven namen afgelopen jaren deel aan pilots rondom wvlo. Vitens, Friesland Campina en Bakery Sweets Center-partners deelden hun ervaringen tijdens de WVLO masterclass op 30 juni, georganiseerd bij Bowinn in Dokkum. Wat blijkt: elk bedrijf in elke sector heeft te maken met dezelfde issues. De top-5 tips om je medewerkers – en jezelf! – wendbaar te krijgen.

1. Zet een jonge medewerker naast een ervaren, oudere medewerker

De vergrijzingsgolf is goed zichtbaar in de levensmiddelenindustrie, maar ook bij technische bedrijven. Veel mensen gaan na tientallen jaren trouwe dienst met pensioen. Daarbij gaat veel kennis verloren. Tijdens de pilot besloot Vitens om jonge werknemers te koppelen met de oudere garde. Voor een goede kennisoverdracht. Wat blijkt: de oudere werknemer voelde zich gekend in zijn ervaring en genoot ervan om zijn kennis te delen. Andersom kwam de jongere werknemer met vragen, waardoor zijn bijna-gepensioneerde collega aan het eind van zijn carrière nog eens werd uitgedaagd om ánders te denken en te werken. Het zorgde voor wederzijds respect, enthousiasme én behoud van kennis binnen Vitens.

2. WVLO implementeren? Begin klein

Wendbaar vakmanschap hoeft niet voor iedere afdeling tegelijk dé oplossing te zijn. Wil je starten met een project binnen WVLO, start dan met een klein clubje. Ga voor een afdeling met werknemers die open staan voor een leertraject, die open staan voor verandering. Bij succes kun je het uitbreiden naar andere afdelingen.

3. Geef medewerkers eigenaarschap

Een nieuwe medewerker draait zijn eerste dag op de plant, en de protocollen en handleidingen duizelen hem direct al. Te droge stof, te dikke boekwerken – kan dat niet eenvoudiger? Veel mensen denken beeldend. Laat ze zien wat ze moeten doen en ze pikken het sneller op. Leg het eens terug bij de ervaren medewerkers. Zij kennen de apparatuur en werkzaamheden van binnen en van buiten. Friesland Campina besloot de medewerkers zélf een handleiding te laten maken, met behulp van Google Glass. Met eigengemaakte visuals leggen de medewerkers aan nieuwe collegae uit wat de handelingen zijn. Ze voelen zich betrokken en gekend. En nieuwe medewerkers zijn nog nooit zo snel ingewerkt.

4. Drop de ‘wij’ en ‘zij’

Sommige teamleiders zullen het herkennen. Het wij en zij-gevoel. Als teamleider of plantmanager sta je tussen de organisatielagen in. Je spreekt de taal van de medewerkers op de werkvloer, en je koppelt terug naar het management. Soms wringt dat. Je wilt de belangen behartigen van ‘jouw mensen’, maar hebt de verantwoordelijkheid kpi’s te halen. Maar kpi’s moeten haalbaar en realistisch zijn. En met de personeelskrapte van tegenwoordig is dat niet altijd het geval. Sommige leidinggevenden voelen zich klemgezet. De enige manier om dit op te lossen is om medewerkers bewust te maken van hun bijdrage aan het geheel. En management te laten zien dat medewerkers zich al 100% inzetten. Onderling begrip creëren zorgt voor minder wij-zij.

5. Bazen: laat je zien! (en zeg niet: ‘Goed bezig hoor’, maar stel vragen)

Wendbaar vakmanschap komt van twee kanten. Als management kun je achter de visie van wendbaar vakmanschap staan. Natuurlijk wil je dat je medewerkers flexibel meeveren met de ontwikkelingen binnen een bedrijf. Maar bedenk ook dat deze visie door het hele bedrijf moet klinken. Dat ook teamleiders, management en directie aantonen dat er minder sprake is van hiërarchie, en meer van gelijkwaardigheid. Zodat de drempel voor medewerkers om naar je toe te komen met tips en oplossingen, lager wordt. Dit bereik je alleen door er te zíjn. Fysiek, op de werkvloer. Van logistiek tot distributie en van verpakking tot productie: het wordt gewaardeerd als jij regelmatig je gezicht laat zien. Tip: loop niet alleen rond om schouderklopjes uit te delen, maar stel vragen. Zorg voor een open houding. Dit zorgt gegarandeerd voor meer waardering, over en weer. En zorgt voor gemotiveerde werknemers.

Lees meer over de toolkit met succesfactoren die WVLO ontwikkelde na het onderzoek naar diverse pilots:
WVLO presenteert toolkit met succesfactoren voor wendbaar vakmanschap

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?