Elke week haalt Diederick Splinter zijn brood bij de lokale bakker. Hij is niet de enige: de winkel staat vol met ouders die vers brood willen kopen nadat ze hun kinderen naar school hebben gebracht. Terwijl hij in de rij staat, ziet hij sommige gezinnen zes, acht of zelfs twaalf broden kopen. “Ik dacht: dit moet toch sneller kunnen?”
Als oplossing bouwde zijn bedrijf Fabulor het systeem OrderLemon, waarmee klanten gemakkelijk bestellingen kunnen plaatsen via WhatsApp. Het doel van het systeem is om de bakker meer overzicht te geven, maar ook om lokaal kopen te stimuleren en verandering te brengen in het huidige winstsysteem van supermarkten.
Bekende app
Het digitaliseren van de bakkerij is een grote investering, die niet voor elke bakker mogelijk is. Bovendien worden webshops volgens Splinter lang niet altijd gebruikt, omdat veel klanten dat onhandig vinden. Om OrderLemon zo gebruikersvriendelijk mogelijk te maken voor zowel bakkers als consumenten, werkt het systeem via een bestaande app die iedereen kent: WhatsApp.
Diederick Splinter: “Vanuit WhatsApp Business hebben we een dashboard gebouwd waarin de bakker de bestellingen kan beheren.” De klant scant de QR-code op de ruit van de winkel, waarmee je toegang krijgt tot de producten. Daarna kan je kiezen wanneer je je bestelling wilt ophalen of, indien mogelijk, wilt laten bezorgen. “De laatste bestelling die je hebt gedaan komt bovenaan te staan, waardoor je iedere dag je standaardbestelling opnieuw kunt aanklikken.”
Het systeem kan in een paar uur opgebouwd worden, vertelt Splinter. “De bakker geeft een KVK-nummer, btw-nummer, adres en een Excel-dump van het assortiment door, en dan melden wij de bakker aan. Wanneer het systeem in gebruik is, is er geen onderhoud aan de app nodig en geen gedoe met wijzigingen. De bakker kan via de OrderLemon-app zelf producten uit zijn assortiment toevoegen en aanpassen.” Er kunnen tot 300 producten aan de app worden toegevoegd.
Hulp bij personeelstekort
Het systeem kan de bakker helpen om zijn personeel beter in te zetten. Splinter legt uit: “Wanneer je bijvoorbeeld in de app ziet dat mensen hun producten altijd ’s middags ophalen, kun je overdag bakken en je personeel inzetten op de meest drukke momenten.” Ook kunnen bakkers overwegen om een pickup-point te openen waar klanten hun bestellingen kunnen ophalen, zodat de winkel zelf minder lang geopend hoeft te zijn. “De bakker krijgt meer overzicht en kan beter plannen, en daarmee hopen we dat deze dienst hem ondersteunt bij het personeelstekort.”
Via de app kunnen bakkers live orders en reserveringen van de voorgaande dag opvragen. De baklijst kan gekoppeld worden aan het systeem van Marti Orbak en Compad, waardoor de app ook goed te beheren is over verschillende vestigingen. “Ook kun je als bakker die data inzetten, bijvoorbeeld om te zien welke producten in welke plaatsen het meest worden besteld.”
Omdat WhatsApp bij hetzelfde bedrijf hoort als Facebook en Instagram (META), is het ook mogelijk om aanbiedingen in stories, posts in reels direct aan de app te koppelen. Zo kan de klant met één klik doorgelinkt worden naar de shop in WhatsApp, om vervolgens zonder in te loggen zijn bestelling te plaatsen.
Meer structuur
OrderLemon is er niet alleen voor bakkers. Ook slagers, bloemisten en andere winkeliers kunnen het systeem gebruiken. Fabulor hoopt daarmee ook (voedsel)verspilling tegen te gaan en tegelijkertijd het ambacht te ondersteunen. Met als belangrijkste doel dat men meer lokaal gaat kopen en dat de bakker meer structuur krijgt.
Een aantal partijen, waaronder Bakeplus, werken samen met OrderLemon om de app bij bakkers onder de aandacht te brengen. Verschillende bakkerijen starten op dit moment met een pilot, waaronder Bakker van Maanen, Bakkerij van de Kletersteeg, Bakkerij ’t Stoepje en Bakkerij Schuld. Binnenkort lees je op Bakkers in bedrijf meer over de resultaten van de pilot.