De bakkerijbranche heeft grote behoefte aan instroom van nieuwe medewerkers. Om meer jongeren te interesseren in een bakkerijopleiding en het werk in de bakkerij heeft Stichting Bakkracht een imagocampagne opgezet. Daarmee wil de stichting een positief en realistisch beeld van de branche creëren. De afgelopen maanden boekte de campagne goede resultaten.
Wereld van de Bakkerij
Centraal in de campagne staat online platform Wereld van de Bakkerij. Hier vinden (v)mbo’ers alle opleidingen waarmee ze in de ambachtelijke of industriële bakkerij aan de slag kunnen. Daarnaast delen studenten verhalen over hun opleiding en werk, in tekst en beeld.
Nieuwsbrief
Geen nieuws missen van Bakkers in bedrijf? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks het laatste nieuws in je mail.
Rondom dit online platform start Bakkracht regelmatig deelcampagnes. Carla Zwierstra, directeur van Stichting Bakkracht: “Bijvoorbeeld de campagne om jongeren te stimuleren naar een ROC of AOC bij hen in de buurt te gaan voor een open dag of informatie. En de campagne Bijbaan in de bakkerij was er dit voorjaar op gericht om jongeren via een (bij)baan te laten kennismaken met het vak en de branche. Onderdeel van die campagne was een sollicitatieformulier waarmee ze naar hun lokale bakker konden stappen. De campagnepagina op de Wereld van de Bakkerij werd meer dan 10.000 keer bekeken en er zijn ruim 400 sollicitatieformulieren gedownload.”
Meer vmbo’ers enthousiast maken
Leerlingen van vmbo-scholen zonder bakkerij- of horecarichting vinden vaak lastig de weg naar een bakkersopleiding, omdat zij er op school niet mee in aanraking komen. Stichting Bakkracht stelt daarom, in samenwerking met Stichting Vakbekwaamheid Horeca, sinds dit jaar een vmbo-lespakket beschikbaar. Leerlingen maken daarmee onder andere door een praktijkles kennis met het bakkersvak. Daardoor kunnen ze bewuster kiezen voor een bakkerijgerichte opleiding.
“Met het pakket bereiken we een bredere groep vmbo’ers die we enthousiast kunnen maken voor de sector; een andere manier om de instroom te bevorderen”, licht Carla Zwierstra toe. Ook rondom dit pakket liep een succesvolle mediacampagne: het pakket is tot nu toe door 39 scholen besteld en ruim 1200 leerlingen zijn ermee aan de slag gegaan.
Sociale media als sleutel
De campagnes worden intensief ondersteund via sociale media, die een sleutelrol hebben bij het onder de aandacht brengen van de bakkerij als een aantrekkelijke opleidings- en beroepskeuze. Carla Zwierstra: “Onze berichten, filmpjes en beelden op onder andere TikTok en Facebook bereiken veel jongeren. Een belangrijk deel van hen klikt vervolgens door naar de Wereld van de Bakkerij: de meeste bezoekers van het platform komen via sociale media, en het aantal bezoekers piekt tijdens campagnes. De meesten daarvan bezochten het platform bovendien nog niet eerder. Door sociale media in te zetten bereiken we dus veel nieuwe geïnteresseerden in onze branche. Een hogere instroom in de branche realiseer je weliswaar niet van vandaag op morgen, maar met deze campagnes leggen we daarvoor alvast wel een fundament.”