Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Twee op de drie Nederlanders wil minder snoepen maar 19 procent is hier daadwerkelijk mee bezig. Een reden voor Stichting Week van Snoep Goed om zich in 2022 extra in te zetten voor een gezonder Nederland. Van 17 tot en met 23 januari organiseert de stichting de ‘Week van Snoep Goed’ georganiseerd. Een week lang worden Nederlanders uitgedaagd om ongezonde snoep- en snackproducten te vervangen voor verantwoorde alternatieven.

De ‘Week van Snoep Goed’ is georganiseerd om Nederlanders bewustere keuzes te laten maken op het gebied van snoepen en snacken. De wil om gezond te eten is er, maar toch lukt het veel mensen niet om van ongezond lekkers af te blijven. 74 procent geeft aan snoep lekker te vinden, 37 procent vindt het een gewoonte, 21 procent vindt het lastig nee te zeggen als het wordt aangeboden, en 23 procent noemt emotie als reden.

Lockdown

Volgens Daan Schapendonk, voorzitter Stichting Week van Snoep Goed, stellen mensen te grote doelen op als het gaat om snoepen. “Door heel concreet een korte periode aan het doel te koppelen blijft het makkelijker om je aan het goede voornemen te houden”, aldus Schapendonk. Tijdens de lockdownperiode was er een stijging van 12 procent van uitgaven aan verwenproducten binnen eten en drinken. Popcorn en chocolade behoorden tot de grootste favorieten.

Gezondere omgeving

Als er wordt gekeken naar sportclubs, tankstations, stations, schoolkantines en bedrijfsrestaurants valt het aanbod van gezonde snacks ook behoorlijk tegen. Mensen komen hier vaak even snel en worden dan in de verleiding gebracht om ongezond te eten. Volgens Daan Schapendonk willen mensen helemaal niet in deze verleiding vallen, maar worden toch onbewust sterk beïnvloedt in het maken van eetkeuzes.

Week van Snoep Goed

De Week van Snoep Goed start op Blue Monday, de dag die bekend staat als een dag waarop de meeste mensen hun goede en gezonde voornemens al hebben losgelaten. De deelnemers moeten deze week snoepgoed verruilen voor gezondere alternatieven, zoals fruit of een handje noten. Vorig jaar tijdens de eerste editie van de Week van Snoep Goed is 77,9 procent van de deelnemers bewuster geworden van hun eigen snackgedrag.

Lees ook

United Airlines serveert stroopwafel Daelmans

LEEUWARDEN - Er wordt veel gesproken over de stroopwafel van Daelmans in de Amerikaanse media: de oud-Hollandse stroopwafel komt terug aan boord bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines. Dat schrijven Time Magazine, USA Today, Fox News, Bloomberg News en People Magazine. Reizigers die economy class vliegen bij de United Airlines krijgen sinds 2008 geen gratis snack meer op korte vluchten. Dat verandert met ingang van februari 2016, omdat klanten hebben aangegeven dat ze dat best waarderen. Trots “We zijn er blij mee, maar vooral ook trots dat één van de grootste luchtvaartmaatschappijen...