Week van de Limburgse Ambachtelijke Bakker 2016

ROERMOND - Op 8 oktober start de Week van de Limburgse Ambachtelijke Bakker. Een week lang staat de ambachtelijke bakker in Limburg en Zuid-Oost Brabant centraal. Tijdens deze week zijn er diverse feestelijke activiteiten.

Vlaai- en broodkeuring 

Ook dit jaar vindt weer de verkiezing van de lekkerste vlaai plaats. Dit jaar wordt de kersen- en rijstevlaai gekeurd. Nieuw is de mogelijkheid voor banketbakkers om een luxe vlaai naar keuze in te zenden. Ook krijgen bakkers de mogelijkheid om mee te doen aan de verkiezing van het beste brood. Het brood dat gekeurd wordt, is bruinbrood. De keuring vindt plaats op dinsdag 11 oktober en de prijsuitreiking op woensdag 12 oktober. Theaterhotel de Oranjerie in Roermond is net als de afgelopen jaren de locatie. Bakkers hebben de mogelijkheid om deel te nemen aan de vlaaienkeuring, de broodkeuring of beide wedstrijden.

Exclusieve producten

Speciaal voor de Week van de Limburgse Ambachtelijke Bakkerij hebben Debic en Sonneveld twee producten ontwikkeld die exclusief bij deelnemers aan de week te koop zijn. Door Debic is een variant op de klassieke Limburgse vlaai ontwikkeld: een kersenvlaai met gele room en amandelspijs. Het bijzondere aan de vlaai is de dichte deksel die de vlaai een ambachtelijke uitstraling geeft.

Sonneveld: "Bakkers Mooiste zoet & Hartig zijn twee producten die onder het segment  'luxe broodsoorten' thuis horen. Deze producten zijn uiterst smaakvol, Heerlijk mals en vooral geschikt als tussendoortje bij de koffie, thee of warme chocolademelk. De producten zijn als drie plukbroodjes goed te consumeren en worden in een 1 persoons vlaaivorm gebakken. De Hartige variant kan men ook als borrelgarnituur serveren, dit product bevat buiten verschillende kruiden en specerijen ook zongedroogde tomaatjes en is afgewerkt met geraspte kaas. Kiest men meer voor het Zoete product, wat herkenbaar is aan de boterkruimels erop, zal verrast worden door een combinatie van kaneelgranules, suikernibs en verschillende Notenmelange."

Bake-off voor leerling bakkers

Bakken is populair en actueel. Het succes van tv-programma’s zoals ‘Heel Holland Bakt’ onderstreept dit. Dit jaar krijgen leerling bakkers de kans om te laten zien wat ze in huis hebben. De beste leerlingen van de deelnemende scholen zullen tijdens een ware Bake-off tegen elkaar strijden om de titel ‘Grootste bakkerstalent 2016’.

Promotiepakket

Ook dit jaar is er weer geheel in stijl van de Week van de Limburgse Ambachtelijk Bakker een promotiepakket ontwikkeld voor alle deelnemende bakkers. Hierin zitten diverse communicatiematerialen zoals posters, folder voor klanten en receptkaarten met innovatieve productideeën van Sonneveld, FrieslandCampina en Bakeplus.

Aanmelden

Aanmelden kan via het contactformulier op de website www.vlaaikeuring.nl.

   
Lees ook
Bakeplus neemt Belgische bakkerijgroothandel Vrancken over

Bakeplus neemt Belgische bakkerijgroothandel Vrancken over

Bakeplus neemt de Belgische firma Vrancken over. Vrancken is groothandel van chocolade, brood- en banket- producten voor de bakkerijbranche. Bakeplus ziet in Vrancken een partner met kennis van zaken in de branche en een groeiscenario voor de Belgische markt.

Bakeplus presenteert podcast over horeca in de Efteling

Bakeplus presenteert podcast over horeca in de Efteling

In samenwerking met Smaakmakers heeft Bakeplus een podcast opgenomen over de werkwijze van de horeca in de Efteling. De podcast, die bestaat uit twee delen, is te beluisteren op de website van Bakeplus.

Sinterklaascampagne Bakeplus goed ontvangen

Sinterklaascampagne Bakeplus goed ontvangen

“Je geeft een klein beetje, je krijgt heel veel terug.” Zo vond een van de deelnemende bakkers. “Een aantrekkelijke, ludieke en vooral toegankelijke actie voor iedere bakker”, noemde Bakeplus de Sinterklaas­campagne van 2021, die de leverancier met vijf partners uit de branche organiseerde.