Wat worden de trends in 2021?

BBrood_Trends 2021

Lokaal en biologisch-dynamisch geteelde grondstoffen zijn in opkomst. Zoals voor dit boerenbrood van pionierend bakkersbedrijf Bbrood.

Lokaal, gemak, barbecue en blending. Wat worden in 2021 de trends bij de bakker, slager en visspecialist?

Korte ketens

‘Lokaal’ is een trend die in broodland echt gaat exploderen, denkt Frank Janssen, manager marketing en voorlichting bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Daarbij zijn de thema’s gezondheid, voedselveiligheid en transparantie voor consumenten leidend.

“Ik verwacht dat het werken met lokale grondstoffen (korte ketens) de komende tijd sterk zal toenemen. Door samen te werken met  een boer en te kiezen voor andere granen, kun je nieuwe smaken genereren en onderscheid je jezelf echt van de supermarkt. Bakkers zouden zich langs die weg ook kunnen ontwikkelen tot ‘graanbarista’, een expert die bijvoorbeeld ook muesli’s en granola’s maakt.”

Voor banket ziet Janssen in 2021 extra nadruk op handwerk en gepersonaliseerde producten (on demand). “Ik verwacht ook  dat de sterke vegan trend zal doorzetten en zijn stempel zal drukken.  En de behoefte aan minder vet en minder zoet zal alleen maar groeien.”

Maaltijden met een beetje meer

Portobello Henk Riswick

De portobello schitterde dit jaar in veel vitrines van viszaken.

Gemak dient de klant. De trend dat vis­speciaalzaken naast verse en gebakken vis complete maaltijden aanbieden, gaat in 2021 door. Zeker nu het afhalen en bezorgen van eten door corona aan de orde van de dag is. De sluiting van de horeca bracht meer consumenten naar de viswinkels. Alleen een bami of spaghetti met zalm  of garnalen aanbieden is niet genoeg. De klant wil een maaltijd die hij thuis makkelijk kan opwarmen, die voedzaam is en net een tikkeltje exclusiever dan wat je als thuiskok zou bereiden. Zoals gevulde portobello’s of een poké bowl. Deze salade in een bowl (kom) met stukjes zalm of andere vis was in 2020 een regelrechte hit. Net als maaltijden met een lokaal tintje, zoals Urker bami. Of met een authentieke basis, zoals kreeftensoep volgens beproefd familierecept. De visspecialist wordt zo steeds meer traiteur én adviseur. Want ook in 2021 verwacht de klant kook- en bereidingsadvies.

Roken en grillen

BBQ Vis-foto VIsmagazine

Vis grillen zorgt voor een andere smaakbeleving.

Na de grote stukken vlees, ontdekken de grillmasters dat vis op de BBQ goed gedijt. Steeds meer consumenten en vis­specialisten gaan daarom vis grillen en roken op de BBQ. Naast zalm en witvis, blijkt ook paling een geschikte vis om te bereiden op een houtgestookt vuur. Zo krijgt vis net een andere smaakbeleving, afhankelijk van de toegevoegde specerijen en groenten, en van de gebruikte houtskool/pellets. Behalve grillen, kun je op de moderne BBQ’s ook roken. Deze vaktechniek zorgt voor een steviger rooksmaak. Het bereiden van de hele vis is een eyecatcher. Zeker als je voor het oog van de klant laat zien hoe je dat doet. Toon en deel je vakkennis, is ook hier het devies.

Blend is the trend

dooraderd vlees_pixabay

Fooddesigner en -trendwatcher Marielle Bordewijk van Food By Design denkt dat de consumptie van vlees de komende jaren afneemt: “Niet iedereen zal ineens stoppen met het eten van vlees, maar je ziet dat het aantal vegetariërs en veganisten onder jongere generaties substantieel hoger is. Slagers moeten zich durven losmaken van vlees als enige grondstof. De snijtechnieken, het kruiden en het mengen van smaken kun je ook toepassen op vegetarische en hybride producten. In Amerika zie je al dat hamburgers steeds vaker bestaan uit een combinatie van vlees en paddenstoelen. ‘Blend is the trend’, zeggen ze daar.”

Meer weten over de Trends van 2021? Lees dan ons artikel Trends 2021: van digital food tot injera op de websites van Bakkers in bedrijf, Vismagazine of Vlees+, of in onze bladen.

Lees ook
Laat het ambacht horen

Laat het ambacht horen

In december kijken mensen traditiegetrouw terug op het afgelopen jaar, hoewel we in onze branche soms zouden willen dat we in die periode tijd hadden om even terug te kijken... Er valt veel te zeggen over 2021, maar ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat het ambacht zichzelf stevig op de kaart heeft gezet.

Bakkerij Toebast in Hoevelaken klaar voor volgende generatie

Bakkerij Toebast in Hoevelaken klaar voor volgende generatie

‘Hoevelaken-onwaardig’, noemen sommige klanten de nieuwe winkel van Bakkerij Toebast. “Ze vinden ons nieuwe interieur zó mooi dat het volgens hen niet meer bij het dorp past”, lacht eigenaar Dennis Toebast. “Maar binnen is het gezellig en warm. Dus onze winkel past perfect bij Hoevelaken. En bij ons. Deze ingrijpende verbouwing maakt ons klaar voor...

Samen Tegen Voedselverspilling start voucherregeling 2022

Samen Tegen Voedselverspilling start voucherregeling 2022

Ook in 2022 opent Samen Tegen Voedselverspilling een voucherregeling. Hiermee wil de stichting innovaties voor een circulaire voedselketen stimuleren. In 2021 ging het eerste voucher naar Paprikasorteerder en -verpakker Rainbow Kleinpak.