Hoe kun je als chocolatier je producten het beste aan de man brengen? De resultaten van het onderzoek 'Taste Tomorrow' kunnen hierbij helpen. Belcolade-Puratos presenteerde de resultaten tijdens de Belgium Chocolate Summit.

'Taste Tomorrow' is een weergave van de wensen en verwachtingen van consumenten op het gebied van brood-, banket- en chocoladeproducten. In 2011 voerde Puratos dit onderzoek voor het eerst uit. De recente versie vond plaats onder 17000 consumenten uit 40 landen en 80 experts uit 8 leidende steden, zoals Parijs, Londen en Dubai. 

Uit het onderzoek kunnen een negental conclusies getrokken worden. Voor een chocolatier is dit vooral nuttig omdat hij nu weet welk element van zijn product hij moet benadrukken. Hij hoeft niet zo zeer het productieproces, als wel de communicatie naar de klant te veranderen.

1. Smaak
Smaak blijft de belangrijkste factor voor consumenten bij het kiezen voor een product. Aan de smaak kan een producent dus simpelweg geen concessies doen. Net als in 2011 zijn bekende, traditionele smaken belangrijk voor de consument. Slechts af en toe zijn consumenten op zoek naar andere, exotische smaken. Anders dan in het eerdere onderzoek, is textuur ook een belangrijke factor voor klanten.

2. Gezondheid
Consumenten denken dat hun eten een bijdrage kan leveren aan hun gezondheid. Een kwart van hen denkt echter ook dat hun voedsel ongezonder gaat worden in de toekomst. Het is dus aan de producent en verkoper om hier helder over te communiceren. In 2011 wilden klanten vooral minder slechte ingrediënten, zoals zout, suiker en vet. Tegenwoordig zijn zij ook op zoek naar meer gebruik van ingrediënten waarvan zij denken dat ze goed zijn voor de gezondheid. Het gebruik van dit soort ingrediënten, zoals cacao en superfruits, moet dus benadrukt worden.

3. Versheid
Ook over de versheid van een product maken consumenten zich zorgen. Opnieuw een kwart denkt dat producten in de toekomst minder vers worden. Zij controleren de versheid aan de hand van geur, uiterlijk en knapperigheid. Nieuw is de zorg waarmee consumenten het etiket lezen, bijvoorbeeld om de ten minste houdbaar tot datum te zoeken.

4. Vakmanschap
Vakmanschap wordt gewaardeerd door consumenten. Om ambachtelijkheid te herkennen, is een consument op zoek naar de ambachtsman, natuurlijke ingrediënten, imperfecties en het ontbreken van conserveringsmiddelen. 40 procent verwacht dat er in de toekomst minder ambachtelijke producten zijn, maar 67 procent is bereid om meer te betalen voor ambachtelijke producten. Voor ondernemers die deze elementen weten te benadrukken in hun producten is dus veel te winnen!

Belgium Chocolate Summit_9

5. Ethische levensstijl
Een ethische levensstijl groeit als overweging van consumenten. Meer dan de helft besteedt bij hun voedselkeuze aandacht aan zaken die hun persoonlijk belang overstijgt, bijvoorbeeld de lokale middenstand, het milieu en dierenwelzijn. Het groeiend belang van veganistisch eten past in deze trend. Opvallend is echter ook dat een grote groep consumenten weet dat er iets in het consumptiepatroon moet veranderen, maar op dit moment nog weinig doet met deze kennis.

6. Transparantie
Klanten waarderen transparantie. De meerderheid van de consumenten leest het etiket, op zoek naar informatie over de ingrediënten. ‘Clean label’ is hierin een belangrijke factor. Twee derde van de klanten is daarnaast op zoek naar het verhaal achter producten. Het etiket blijkt echter niet het medium om het verhaal te vertellen.

7. Groeiende vraag naar gemak.
Als consumenten een product willen, willen ze het hier en nu. Het online boodschappen doen draagt hier sterk aan bij. Er is een grote groep die nog niet wekelijks verse producten koopt, maar dit wel verwacht te gaan doen. Dit is dus een groeimarkt. Consumenten blijven echter wel het belang zien van fysieke winkels.

8. Belevenis
Belevenis in de winkel zijn nog nooit zo belangrijk geweest. Zoals Puratos stelt: ‘if taste is king, experience is queen’. Klanten willen niet alleen een product terugkrijgen voor het geld dat ze betalen, maar ook een ervaring.

9. Persoonlijker
Voedsel wordt steeds persoonlijker. Voedsel is steeds explicieter een expressie van identiteit van de consument. Ondernemers kunnen brood-, banket- en chocoladeproducten dus steeds verder op een specifieke klant toespitsen.

Meer weten over chocolade? Het aankomende nummer van Bakkers in bedrijf staat volledig in het teken van chocolade. Dit nummer verschijnt 5 juli. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan!

Altijd op de hoogte blijven?