Foto: Nederlands Bakkerij Centrum

Welke mogelijkheden heb je als bakker om volkorenbrood te promoten? Je mag niet zomaar alles over de gezondheidseffecten van volkoren beweren.

“Een gezondheidsclaim beweert iets over het effect van een product op onze gezondheid. Het gebruik ervan is vastgelegd in Europese wetgeving. Er zijn algemene claims zoals ‘vitamine C ondersteunt de afweer van je lichaam’ en specifiekere claims die iets zeggen over het verlagen van een risico op een ziekte”, zo legt Edith van Peij, kennisspecialist wet- en regelgeving bij het NBC, uit.

Over vezelrijke producten (zoals volkorenbrood) mag je tegen klanten zeggen dat ze een positief effect hebben op de darmen en de stoelgang. Een product moet dan per 100 gram, minimaal 6 gram voedingsvezels uit tarwe, rogge, haver of gerst bevatten (zoals in volkorentarwebrood). Wat je ook mag zeggen is dat 4 tot 8 sneetjes volkorenbrood uitstekend passen in een gezond voedingspatroon.

Onderzoek naar volkorenbrood

Maar wat betreft volkorenbrood is dit alles wat tot nu toe volgens de Europese wetgeving is toegestaan. Terwijl studies aantonen dat er waarschijnlijk ook een relatie is met een lager risico op overgewicht, op hart- en vaatziekten, op dikke darmkanker en mogelijk ook andere vormen van kanker en een verlaagde kans op het krijgen van diabetes type 2.

Tot op heden is er nog geen door EFSA goedgekeurde gezondheidsclaim op volkoren(brood). NBC zou dit wel graag willen en startte ruim vier jaar geleden onderzoek met volkorenbrood, om uiteindelijk een dossier te kunnen schrijven voor EFSA. Stapje voor stapje komt dit dichterbij. Het eerste onderzoek is gedaan. Er zijn minimaal twee onderzoeken nodig, en een lange adem. Want voordat een claim in de wetgeving is opgenomen, kan het zomaar zeven jaar duren.

Tip!

Onafhankelijke instanties zoals het Voedingscentrum mogen wel meer communiceren over de relatie tussen volkoren en gezondheid. Verwijs je klanten die meer willen weten om die reden door naar het voedingscentrum.

Meer weten over volkoren? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 5-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan!

Altijd op de hoogte blijven?