Ruim 87 procent van de medewerkers in de bakkersbranche vindt het (heel) belangrijk om zich op professioneel gebied te ontwikkelen. Toch volgde maar iets meer dan de helft afgelopen jaar een training of opleiding.

De wil is er

Om te onderzoeken wat ondernemers en medewerkers doen om geïnformeerd te blijven en in hoeverre ze investeren in hun ontwikkeling, voerde het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf eind 2018 een online onderzoek uit. Dit gebeurde in samenwerking met de Nationale Bakkerij Academie (NBA) en het Bakery Institute. Daar kwam onder meer uit dat ‘geïnspireerd blijven in mijn werk’ voor ruim de helft van de ondervraagde medewerkers een belangrijke reden is trainingen te volgen. Dit was voor meer mensen belangrijk dan ‘verder komen in mijn carrière’ (38%) of ‘betere kwaliteit producten maken’ (28%).

Verreweg de meeste medewerkers leren van collega’s, ruim 67 procent. Dit wordt gevolgd door ‘vakinformatie lezen’ (47%) en ‘volgen van trainingen en/of workshops’ (39%).  Het bezoeken van andere bakkersbedrijven staat vierde op het lijstje met ruim 30%. Dat laatste is vooral een manier voor medewerkers die geen training volgen. Die groep bekijkt in verhouding ook iets vaker vakinformatie en probeert thuis dingen uit.

Toch gaat het mis

Zoals gezegd vindt verreweg het grootste deel van de beroepsgroep professionalisering belangrijk. Ook komt uit het onderzoek dat van de ondervraagden ruim de helft makkelijk informatie kan vinden over trainingen en workshops. Maar waarom volgt dan slechts  een helft van de medewerkers een opleiding? Waar gaat het mis? Deels in de communicatie. Zo praat één op de drie medewerkers niet met de werkgever over beter worden in het vak. En als dat wel gebeurt, is het vooral terloops (60%) en minder vaak gestructureerd in de vorm van een gepland functioneringsgesprek (21%) of een gepland beoordelingsgesprek (11%).

Intrinsieke motivatie

Daarnaast nemen medewerkers nauwelijks het heft in eigen hand. Toch zijn de meeste intrinsiek gemotiveerd, dat wil zeggen: bijna niemand wil een opleiding volgen om de baas een plezier te doen. Het gaat veel meer om beter worden in je vak (minder fouten maken) en ook omdat het gezellig is om samen aan een betere kwaliteit te werken. Als ‘de baas’ iets organiseert, dan is er zeker animo. En de voorkeur gaat uit naar trainingen die direct toepasbaar én inspirerend zijn.

Meer weten over het onderzoek en tips krijgen om zelf aan de slag te gaan? Lees dan het complete artikel in het aankomende nummer van Bakkers in bedrijf 4-2019. Dit nummer verschijnt 3 mei. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

Altijd op de hoogte blijven?