Het afgelopen jaar werd steeds duidelijker dat de branche een probleem heeft door het groeiende tekort aan nieuwe vakmensen en het gebrek aan overnamekandidaten voor bestaande bakkerijen. In onze zoektocht naar oplossingen vroegen we een aantal Bakery Nexus-leden naar hun kijk op de branche en de toekomst. In dit derde en laatste deel gaat het over trends in branche.
Wat zijn volgens jullie trends waar de bakkersbranche rekening mee moet houden?
Rick van Zutphen (24), directie-assistent Bakkerij Bekkers Brood en Banket B.V.: “Mensen worden steeds kritischer op eten. Vragen in de winkel gaan echt wel diep en daar liggen kansen voor de bakker. Ik denk dat er een markt is en blijft voor goede ambachtsmensen.”
Stefan van Daalen (28), mede-eigenaar BROOD&KO: “Ik denk ook dat er plek blijft voor brood en een bakker die erover kan vertellen. En met de gezondheidstrend kun je zeker iets als bakker met bijvoorbeeld volkoren. Maar met alleen volkorenbrood verkopen kom je er niet. Je moet als bakker steeds bewuster zijn van ingrediënten, omdat de klant dat ook is.”
Sander Bertens (33), nationaal accountmanager Bakeplus: “Transparantie is steeds belangrijker.”
Rick: “Mensen nemen ook niet meer zomaar iets aan. Wij hadden twee diëtisten die ons low-carb-brood kochten en onderzochten hoeveel koolhydraten er in zaten. Gelukkig kwam we goed uit die test, maar het laat zien dat mensen zich minder laten vertellen.”
Erik van Rodijnen (26), bakker bij Bakkerij Vonk: “Een andere trend die doorzet is vegan. Bij ons lopen de vegan crackers nu als een dolle.”
Rick: “Bij ons is vegan ook een groot succes. Daarom werken we nu ook aan een vegan worstenbroodje.”
Stefan: “Helemaal veganistisch eten zie ik niet zo snel gebeuren, maar de trend om minder vlees te eten zal doorzetten. Net als gezondheid, waardoor klanten minder suiker willen.”
Rick: “Banket zal minder vaak gegeten worden, maar als klanten het kopen, is het vaak meer…”
Erik: “… en exclusiever.”
Tamara Hoogerwaard (30), directeur Bakery Institute: “Ik denk dat vegan geen trend meer is, we zullen steeds minder dierlijke producten gaan eten, dit gaat niet meer weg. De vraag is meer hoe snel het zal gaan. Ik zie in elk geval veel mensen die erover willen leren en zelf experimenteren.”
Ellen van IJzendoorn (34), mede-eigenaar Hans de Echte Bakker: “Vegetarisch, vegan, dieetproducten, gluten- en lactosevrij, dat zie ik inderdaad ook bij onze klanten. En luxe, klanten zijn steeds meer bereid een hoge prijs te betalen.”
Lex Brakenhoff (34), eigenaar Bakkerij Lex Brakenhoff: “Een aanhoudende trend is ook de gemaksklant. Zeker voor de ambachtelijke bakker is dit lastig. Door zeven dagen open te zijn, en al vroeg, vangen wij dit nu op. En het online gedeelte blijft groeien. Maar de personeelsbezetting is met deze openingstijden wel erg lastig voor elkaar te krijgen.”
Sander: “Het pluspunt van een ambachtelijke ondernemer is dat je snel op trends kunt inspringen. Je moet echt meer ondernemend, ondernemer, zijn, wil je het redden als bakker. Iemand die niet weet wat de kostprijs is van zijn producten, dat gaat niet meer.”
Rick: “Bakkers hebben vroeger goed verdiend en toen hoefden dat soort dingen misschien niet, maar nu wel.”
Erik: “Bakkers die met de ontwikkelingen mee gaan, die hun assortiment regelmatig onder de loep houden op het gebied van kostprijs en van klantwensen, doen het goed.”
Tamara: “We moeten het ook niet moeilijker maken dan het is, we moeten vooral bewust bezig zijn. De essentie is communicatie, weten wat je medewerkers en klanten bezighoudt. Dan klein beginnen met het samen doorontwikkelen van je bedrijf.”
Dit is deel III in een serie. Deel I verscheen 6 januari en gaat over samenwerking binnen de branche. Maandag 13 januari publiceerden we het tweede deel over de werk-privébalans bij jongeren en de bereidheid om bedrijven over te nemen. Het volledige artikel is ook nog na te lezen in Bakkers in bedrijf nummer 1 - 2020. Nog geen abonnee? Sluit hier voor slechts € 39,99 een jaar abonnement af.