Voor het eerst in 10 jaar groei broodconsumptie

broodconsumptie 2019

Voor het eerst in tien jaar tijd laat de broodconsumptie een voorzichtige groei zien. De cijfers over het jaar 2019 laten een voorzichtige groei in het broodvolume van 1,5 procent zien. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) is verheugd: “Dit is goed nieuws voor de sector. En een mooie waardering voor de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’.

Na maar liefst 10 jaar van dalende broodconsumptiecijfers, is in 2019 voor het eerst een lichte stijging te zien. Frank Janssen, marketing manager bij NBC: “In 2018, het eerste jaar van de EU broodcampagne, zagen we al dat de daling van het broodvolume werd gereduceerd tot 0,9%. We zijn blij dat de positieve trend doorzet en dat afgelopen jaar (2019) een stijging van het volume is gerealiseerd. We verwachten dat deze trend zich in 2020 verder voortzet. Aan de inzet van onze campagne ‘Brood uit Europa. Goed Verhaal’ zal het niet liggen.”

Frank Janssen verklaart: “Voor de stijging van het broodvolume zien wij meerdere oorzaken. Natuurlijk is de broodcampagne hierin belangrijk, maar ook de toenemende belangstelling voor volkoren en de link van voeding met gezondheid geeft brood een nieuwe boost.”

Campagne Brood. Goed verhaal

Bijgaande ‘Impact Report 2019’ geeft de resultaten weer van jaar 2 van de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’, die in zowel Nederland als België plaatsvindt, onder coördinatie van NBC. Met een spot op TV en radio, video’s op Facebook en Instagram, met maar liefst 700 proeverijen in supermarkten en winkelcentra, samplingacties tijdens evenementen en met wetenschappelijke congressen voor foodprofessionals hebben we een miljoenenbereik gerealiseerd.

Ook in 2020 gaat het NBC onverminderd door met alle inspanningen om al het goede van brood onder de aandacht te brengen bij consumenten en foodprofessionals. Vanaf 23 maart (week 13) is de inmiddels bekende ‘Ode aan brood’ weer te zien op TV en gaan ook alle activiteiten op de winkelvloer en online groots van start. Blijf op de hoogte van alle activiteiten en ontvang alle campagne materialen, via de NBC nieuwsbrief.

Samen met alle sectorpartijen in Nederland en België is besloten om het succes voort te zetten. De huidige imagocampagne loopt aan het einde van dit jaar af. NBC werkt aan een nieuwe aanvraag voor broodpromotie in Nederland en België voor de jaren 2021 t/m 2023. "De sector ziet het succes van de huidige campagne en is enthousiast over wat we doen en steunt ons. We horen in oktober of de Europese Commissie de aanvraag goedkeurt. Los van de beslissing laten we dit jaar brood zien in zijn volle glorie."

Dossiers
Lees ook
Houd je werknemers gezond, juist nu!

Houd je werknemers gezond, juist nu!

In de bakkerijsector mogen we gelukkig doorwerken. Om op volle kracht te kunnen draaien, is het belangrijk dat alle medewerkers gezond blijven en goed in hun vel zitten. De coronacijfers over ziekenhuis- en ic-opnamen laten bovendien zien dat een goede gezondheid een verschil maakt voor de ernst van de ziekte.

'Deel je kennis en werk meer samen'

'Deel je kennis en werk meer samen'

Er veranderde nogal wat bij Echte Bakker Van der Kloet, de afgelopen twee jaar. Jan Douwe Gerbranda is sinds afgelopen september voor twee derde eigenaar en algemeen directeur van het bedrijf. “We moeten doorgroeien om te kunnen investeren en we moeten investeren om verder te kunnen.”

Brood op basis van zilte micro-algen

Brood op basis van zilte micro-algen

Algae-Holland ontwikkelde samen met de afdeling Levensmiddelentechnologie van de HAS-Den Bosch het nieuwe Algrain concept. Gezond donker meergranenbrood op basis van zilte micro-algen. Het bedrijf wil dit concept nu bij bakkers en consumenten introduceren. Algrain levert een gezond donker meergranenbrood op basis van zilte micro-algen. Deze basis geeft...

Broodbakker dagdienst omgeving Twente

Broodbakker dagdienst omgeving Twente

Wat ga je doen?Jouw werkzaamheden bestaan uit produceren van beschuitbrood, deze worden vervolgens afgebakken en voorzien van een laagje kaneelsuiker. Telkens weer...

Backoffice medewerker parttime, Locatie Denekamp

Backoffice medewerker parttime, Locatie Denekamp

Wat ga je doen?Je zal ondersteunen bij het verkoopproces, je werkt hierbij offertes uit en je werkt nauw samen met de buitendienst. Daarnaast zorg je ook voor een...

Operator inpak omgeving Emmeloord

Operator inpak omgeving Emmeloord

Wat ga je doen?In deze fulltime functie (38 uur in wisselende diensten incl. weekenden) ben je verantwoordelijk voor de inpakwerkzaamheden in deze industriële...