Teamwerk. In één woord samengevat, is dát de kracht van Banketbakkerij Lex Verkley in Soest. Maar daar komt een hoop bij kijken. Bakker Lex Verkley en zijn vrouw Nicoline geven vijf tips voor een goede bedrijfsvoering.

De medewerkers zijn volgens het echtpaar het allerbelangrijkst. “Machines kun je vervangen, maar medewerkers heb je niet zomaar op het niveau waar je ze wilt hebben. Daarom moet je daar extra zuinig op zijn."

1. Managementteam

Lex en Nicoline laten hun medewerkers meedenken in een managementteam. Hier bespreken ze met drie medewerkers uit de bakkerij en drie uit de winkel het reilen en zeilen van de bakkerij. “Wat loopt er goed, wat kan misschien anders? Wij vinden het belangrijk dat het voor een groot deel uit de medewerkers zelf komt", vertelt Lex.

2. Menselijke kant

Medewerkers werken bij de bakker de uren waarvoor ze zijn aangenomen. Een uurtje extra in drukke tijden kan, maar verder geldt 38 uur is 38 uur en geen 45.

3. Waardering

Lex laat regelmatig zijn waardering blijken aan zijn medewerkers. Dit gebeurt in allerlei vormen. Denk aan teamuitjes, een inspiratietoer, les van Bart de Gans van het Nederlands Patisserie Team of gezamenlijk de door Lex gebakken hamburgers eten na de Koninsdagverkoop.

4. Adviseurs van buitenaf

“Een blik van buiten ziet soms net dingen die je zelf niet meer ziet”, vindt Lex. Daarom komen André Wijnhorst van de Nationale Bakkerij Academie en bedrijfseconomisch adviseur Alex Deuzeman regelmatig langs en geven gevraagd en ongevraagd advies.

5. Lokale betrokkenheid

De bakker wil echt een rol spelen in Soest. Niet alleen scoort Lex met zijn product de Lange Soester, ook toont hij zijn betrokkenheid met acties en evenementen. Zo organiseert hij regelmatig de actie 'Wilt u iemand verassen'. Klanten kunnen aangeven wie een 'tas van de bakker' verdient. Op zaterdag kiezen de medewerkers het mooiste verhaal en diegene krijgt een tas vol producten van de bakker.

Meer weten over de bedrijfsvoering van Bakker Lex Verkley? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 1-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan!

Altijd op de hoogte blijven?