Zowel klanten als medewerkers kunnen ambassadeurs zijn van je bakkerij. Joep Gommans van Bakkerij Support : "Ambassadeurs zijn fans van je product, die je verhalen delen, en die kunnen worden ingezet naast bijvoorbeeld sociale media, e-mailmarketing en advertenties." Hoe maak je van je medewerker een goede ambassadeur? Joep geeft vijf tips.

“Om klanten tot ambassadeurs te maken, moet je verwachtingen overtreffen, elke dag weer”, vertelt Joep. “Deze fans zorgen uiteindelijk weer voor nieuwe klanten (door mond-tot-mondreclame) en extra omzet door een hogere gemiddelde besteding.”

1. Breng je eigen passie over op je medewerkers.
Medewerkers zijn de belangrijkste schakel tussen de bakkers en de klant. Joep: “Enthousiaste winkelbediendes met passie zorgen voor blije klanten. Je kunt het ambassadeurschap pas overbrengen op je klanten, als je medewerkers fans van je bedrijf zijn.” Ga bijvoorbeeld vier keer per jaar bakken in bakkerij. Door je medewerkers zelf met hun handen in het deeg te laten zitten, geef je ze een beleving. Dit kunnen zij weer overbrengen op de klant.

2. Voer veranderingen in kleine stukjes en geleidelijk door
Ideeën overbrengen op je medewerker is lastig. “Vaak zijn dat heel grootse plannen, waarvoor veranderingen nodig zijn. Best moeilijk, want mensen houden helemaal niet van veranderingen.” Als je wilt dat het werkt, moet je de veranderingen in kleine porties en over langere tijd aanbieden.

3. Geef je medewerker de ruimte om te groeien in de rol als ambassadeur.
Niet iedere medewerker heeft meteen oog voor manieren om de klant te verrassen, maar gelukkig kun je groeien in je rol van ambassadeur. Hang bijvoorbeeld in de gezamenlijke lunchruimte een groot vel papier
waarop iedereen kan schrijven wat hij of zij gedaan heeft om een klant te verrassen. Zo kun je van elkaar leren.

4. Niet pushen
Een medewerker pushen om meer te verkopen werkt niet. Joep: "Je moet ze vragen of ze de klanten nóg blijer willen maken. Een blije klant koopt namelijk vanzelf!”

5. Zorg voor duidelijke regels
Medewerkers moeten weten wat ze wel en niet mogen doen. Mogen ze bijvoorbeeld zomaar iets weggeven om de klant blij te maken? “Daar moeten duidelijke regels over gemaakt worden. Je moet als ondernemer de mensen zelf verantwoordelijkheid (durven) geven voor dit soort beslissingen.”

Meer weten over het ambassadeurschap en de kracht van medewerkers? Lees dat het complete artikel in Bakkers in bedrijf 4-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

Altijd op de hoogte blijven?