In 2019 bestaat de wereldpopulatie voor 32 procent uit Generatie Z-jongeren. In 2020 stijgt dat percentage naar 40 procent. Hoe bereik je als ondernemer deze doelgroep?
Wie zijn Generatie Z?
Generatie Z zijn jongeren die zijn geboren tussen 1995 en 2010. Ze werken hard, kunnen slecht tegen kritiek, zijn soms wat angstig over onzekerheden, nemen weinig risico’s, gaan bewust om met geld en kiezen voor stabiliteit. Deze jongeren zijn vastberaden om hun droombaan te bemachtigen waarbij ze het werk en de werktijden volgens hun eigen ideeën inrichten, werken met de laatste technieken en innovaties, maar bovenal goed geld verdienen. Ze hebben duidelijke doelen voor ogen en willen bijdragen aan een betere wereld.
Deze jongeren zijn opgegroeid in een digitale wereld. Ze kennen geen wereld zonder internet en social media en zijn vrijwel allemaal online actief. Hoe bereik je hen?
Vijf tips
1. Maak je website compatible
Deze generatie is als het ware geboren met een mobiele telefoon in de hand. Zorg ervoor dat je website compatible is voor mobiele apparaten of ontwikkel een eigen app.
2. Plaats korte filmpjes op je website
Generatie Z heeft een korte aandachtspanne, gemiddeld 6 tot 8 seconden. In die tijd nemen ze alle belangrijke informatie in zich op. Korte filmpjes trekken de aandacht.
3. Gebruik Instagram en Snapchat
De meest gebruikte platforms zijn Instagram en Snapchat. Facebook gebruiken ze nauwelijks.
4. Vraag actief aan klanten om een recensie te schrijven over jouw bedrijf
Een product of merk moet voor Generatie Z aansluiten bij hun eigen normen en waarden. Om dit te volgen lezen ze online recensies en volgen aanbevelingen van vrienden en familie.
5 Bevorder merkloyaliteit met storytelling
De kracht van verhalen is enorm. Verhalen zijn een ideale manier om contact te maken, mensen te raken, te verleiden, zingeving of helderheid te bieden en fans te krijgen. Verhalen raken iedereen, maken concreet, zijn gemakkelijk te delen en geven betekenis. Met storytelling pas je verhalen toe om een doel te bereiken en betrokkenheid te creëren. Je laat hiermee zien wie jij bent en waar jouw bedrijf voor staat, welke beleving je wilt oproepen. Zorg er wel voor dat de verhalen op waarheid gebaseerd zijn, want de Gen Z’er kiest voor authenticiteit, oprechtheid, transparantie en betrouwbaarheid.
Meer weten over Generatie Z? Lees dat het complete artikel van Birgitta van der Linden in Bakkers in bedrijf 2-2019, Vismagazine 4-2019 of Vlees+ 3-2019.