Vijf tips om Generatie Z te bereiken

whizzkids_unsplash/shutterstock/BIB 2-2019

In 2019 bestaat de wereldpopulatie voor 32 procent uit Generatie Z-jongeren. In 2020 stijgt dat percentage naar 40 procent. Hoe bereik je als ondernemer deze doelgroep?

Wie zijn Generatie Z?

Generatie Z zijn jongeren die zijn geboren tussen 1995 en 2010. Ze werken hard, kunnen slecht tegen kritiek, zijn soms wat angstig over onzekerheden, nemen weinig risico’s, gaan bewust om met geld en kiezen voor stabiliteit. Deze jongeren zijn vastberaden om hun droombaan te bemachtigen waarbij ze het werk en de werktijden volgens hun eigen ideeën inrichten, werken met de laatste technieken en innovaties, maar bovenal goed geld verdienen. Ze hebben duidelijke doelen voor ogen en willen bijdragen aan een betere wereld.

Deze jongeren zijn opgegroeid in een digitale wereld. Ze kennen geen wereld zonder internet en social media en zijn vrijwel allemaal online actief. Hoe bereik je hen?

Vijf tips

1. Maak je website compatible
Deze generatie is als het ware geboren met een mobiele telefoon in de hand. Zorg ervoor dat je website compatible is voor mobiele apparaten of ontwikkel een eigen app.

2. Plaats korte filmpjes op je website
Generatie Z heeft een korte aandachtspanne, gemiddeld 6 tot 8 seconden. In die tijd nemen ze alle belangrijke informatie in zich op. Korte filmpjes trekken de aandacht.

3. Gebruik Instagram en Snapchat
De meest gebruikte platforms zijn Instagram en Snapchat. Facebook gebruiken ze nauwelijks.

4. Vraag actief aan klanten om een recensie te schrijven over jouw bedrijf
Een product of merk moet voor Generatie Z aansluiten bij hun eigen normen en waarden. Om dit te volgen lezen ze online recensies en volgen aanbevelingen van vrienden en familie.

5 Bevorder merkloyaliteit met storytelling
De kracht van verhalen is enorm. Verhalen zijn een ideale manier om contact te maken, mensen te raken, te verleiden, zingeving of helderheid te bieden en fans te krijgen. Verhalen raken iedereen, maken concreet, zijn gemakkelijk te delen en geven betekenis. Met storytelling pas je verhalen toe om een doel te bereiken en betrokkenheid te creëren. Je laat hiermee zien wie jij bent en waar jouw bedrijf voor staat, welke beleving je wilt oproepen. Zorg er wel voor dat de verhalen op waarheid gebaseerd zijn, want de Gen Z’er kiest voor authenticiteit, oprechtheid, transparantie en betrouwbaarheid.

Meer weten over Generatie Z? Lees dat het complete artikel van Birgitta van der Linden in Bakkers in bedrijf 2-2019, Vismagazine 4-2019 of Vlees+ 3-2019.

Lees ook
De kracht van beeld - ‘Gebruik geen tl-licht’

De kracht van beeld - ‘Gebruik geen tl-licht’

Door de populariteit van sociale media is iedere ondernemer één klik verwijderd van zijn doelgroep. Drie versondernemers, een foodblogger en een culinair fotograaf vertellen hoe je met de juiste beelden de aandacht grijpt van de vluchtige consument.

Tien tips voor je Facebookpagina

Tien tips voor je Facebookpagina

Een bedrijfspagina op Facebook is een handige tool voor een ondernemer. Iedere Facebookgebruiker kan fan worden van deze pagina. Zodra zij op de ‘vind-ik-leuk-knop’ klikken, ontvangen zij updates van jouw bedrijf op hun tijdlijn. Doe je het goed, dan verbeter je je bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid én bouw je een band op met je volgers. Hier...

Super Social

Super Social

Veel ondernemers gebruiken social media platforms ‘omdat het moet’. Elja Daae, zelf op allerlei vlakken actief als spreker en adviseur over social media, laat in het boek ‘Super Social. 500+ strategieën, cases en praktische tips voor het zakelijk gebruik van Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, Instagram en Linkedin’ zien op welke manier social media...

Brood bakker Ambachtelijk met een vleugje banket omgeving Lelystad

Brood bakker Ambachtelijk met een vleugje banket omgeving Lelystad

Wat ga je doen?Doordat ze werken met een klein team in de bakkerij zijn ze op zoek naar iemand die zowel uit de voeten kan in de broodbakkerij als in de banketbakkerij....

Broodbakker / productiemedewerker omgeving Utrecht

Broodbakker / productiemedewerker omgeving Utrecht

In deze fulltime functie (38 werkuren) zal je werken in wisselende diensten. De werktijden zijn overdag van 10:00 – 18:00 uur en in de nachtdienst start je...

Meewerkend voorman inpak 2 ploegen te Nijverdal

Meewerkend voorman inpak 2 ploegen te Nijverdal

In deze fulltime aansturende functie zal je zorg dragen voor het inpakproces binnen de bakkerij. Samen met de dagelijkse leiding zorg je voor het juist instrueren...