Vijf tips om Generatie Z te bereiken

whizzkids_unsplash/shutterstock/BIB 2-2019

In 2019 bestaat de wereldpopulatie voor 32 procent uit Generatie Z-jongeren. In 2020 stijgt dat percentage naar 40 procent. Hoe bereik je als ondernemer deze doelgroep?

Wie zijn Generatie Z?

Generatie Z zijn jongeren die zijn geboren tussen 1995 en 2010. Ze werken hard, kunnen slecht tegen kritiek, zijn soms wat angstig over onzekerheden, nemen weinig risico’s, gaan bewust om met geld en kiezen voor stabiliteit. Deze jongeren zijn vastberaden om hun droombaan te bemachtigen waarbij ze het werk en de werktijden volgens hun eigen ideeën inrichten, werken met de laatste technieken en innovaties, maar bovenal goed geld verdienen. Ze hebben duidelijke doelen voor ogen en willen bijdragen aan een betere wereld.

Deze jongeren zijn opgegroeid in een digitale wereld. Ze kennen geen wereld zonder internet en social media en zijn vrijwel allemaal online actief. Hoe bereik je hen?

Vijf tips

1. Maak je website compatible
Deze generatie is als het ware geboren met een mobiele telefoon in de hand. Zorg ervoor dat je website compatible is voor mobiele apparaten of ontwikkel een eigen app.

2. Plaats korte filmpjes op je website
Generatie Z heeft een korte aandachtspanne, gemiddeld 6 tot 8 seconden. In die tijd nemen ze alle belangrijke informatie in zich op. Korte filmpjes trekken de aandacht.

3. Gebruik Instagram en Snapchat
De meest gebruikte platforms zijn Instagram en Snapchat. Facebook gebruiken ze nauwelijks.

4. Vraag actief aan klanten om een recensie te schrijven over jouw bedrijf
Een product of merk moet voor Generatie Z aansluiten bij hun eigen normen en waarden. Om dit te volgen lezen ze online recensies en volgen aanbevelingen van vrienden en familie.

5 Bevorder merkloyaliteit met storytelling
De kracht van verhalen is enorm. Verhalen zijn een ideale manier om contact te maken, mensen te raken, te verleiden, zingeving of helderheid te bieden en fans te krijgen. Verhalen raken iedereen, maken concreet, zijn gemakkelijk te delen en geven betekenis. Met storytelling pas je verhalen toe om een doel te bereiken en betrokkenheid te creëren. Je laat hiermee zien wie jij bent en waar jouw bedrijf voor staat, welke beleving je wilt oproepen. Zorg er wel voor dat de verhalen op waarheid gebaseerd zijn, want de Gen Z’er kiest voor authenticiteit, oprechtheid, transparantie en betrouwbaarheid.

Meer weten over Generatie Z? Lees dat het complete artikel van Birgitta van der Linden in Bakkers in bedrijf 2-2019, Vismagazine 4-2019 of Vlees+ 3-2019.

Lees ook
Blijf alert: Voorkom cybercriminaliteit

Blijf alert: Voorkom cybercriminaliteit

Ondernemers, overheden en organisaties zien de pogingen tot cybercriminaliteit de laatste tijd flink toenemen. Alertheid kan voorkomen dat u slachtoffer wordt; vooruitdenken ook.

Maak gebruik van deze tijd; negen tips voor beter klantcontact

Maak gebruik van deze tijd; negen tips voor beter klantcontact

In deze onzekere coronatijden is communicatie met je (potentiële) klanten nog belangrijker dan voorheen. Dus werk aan je website en nog 8 tips om deze tijd te gebruiken om je klantcontact op allerlei fronten te verbeteren. En: vergeet je medewerkers niet!

Jimdo helpt kleine ondernemers met online corona steunpakket

Jimdo helpt kleine ondernemers met online corona steunpakket

Vanwege de coronacrisis stijgt de omzet van webshops. Dit betekent dat veel kleine en lokale winkeliers, zoals de bakker, slager en de visspecialist, een vertaalslag moeten maken naar online. Internetplatform Jimdo wil ondernemers hierbij helpen en stelt daarom een online coronasteunpakket beschikbaar. Hiermee kunnen winkeliers en zelfstandigen snel...

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...