In tijden van de steeds sterker wordende concurrentie en de actuele stroomcrisis, is het belangrijk extra aandacht op de marketing van je zaak te richten. Zo trek je nieuwe klanten aan, en zullen bestaande klanten je trouw blijven opzoeken. Het aanpakken en opfrissen van je marketingpraktijken hoeft geen bakken met geld te kosten. Ook met eenvoudige middelen is het mogelijk langdurige consumentenrelaties op te bouwen.
1. Personeel en teamspirit
Het eerste en misschien wel belangrijkste marketing-asset is toch wel het team van bakkers en verkopers. Zijn deze tevreden, dan smaken de producten beter en is de sfeer in de winkel aangenaam. Dit heeft enorme invloed op de klantentevredenheid. Om een goede indruk van de onderlinge sfeer te krijgen, is het goed geregeld met elkaar een kop koffie te drinken en te informeren naar de dagelijkse ontwikkelingen. Informeer je personeel over actualiteiten, betrek ze bij uitdagingen in de markt, en creëer een team-gevoel, bijvoorbeeld door af en toe een uitje te organiseren. Door de betrokkenheid van je personeel te verhogen, zullen deze de uitstraling van jouw zaak van binnenuit een boost geven.
2. Huisstijl
Het team-gevoel en de positieve uitstraling op de klant, worden verstrekt door een goede huisstijl. Dit is de visuele identiteit van je zaak en zorgt, als het goed is, direct voor herkenbaarheid. Ga na, of de huisstijl nog past bij de positionering en het imago dat je wilt uitstralen. Hiervoor kun je een klanten enquête houden. Ook is het nuttig een markt- en omgevingsanalyse door te voeren. De huisstijl bestaat uit grafische elementen als:
- Logo
- Kleuren (trekt de meeste aandacht)
- Vormen
- Symbolen
- Lettertype en tekst (trekt het minste aandacht)
Visuele identiteit ontstaat als deze consequent worden doorgevoerd. Onder andere door de buiten- en binneninrichting, bedrijfskleding, website, briefpapier, vervoermiddelen. Om je huisstijl op te frissen kun je natuurlijk zelf aan de slag, maar je kunt ook afstappen op een marketingbureau of gebruik maken van een automatische huisstijl generator.
3. Producten
Passen je producten nog bij de omgeving, klandisie en huisstijl? Door een markt- en omgevingsanalyse krijg je een goede indruk van de demografische segmentatie. Dit maakt het mogelijk de omgeving van je zaak in verschillende doelgroepen in te delen en je producten en acties hierbij kunt aanpassen. Zo kun je meer strategisch te werk gaan en wordt de klantentevredenheid verhoogd en nieuwe klanten naar de winkel getrokken.
4. Pricing
We zitten midden in een inflatie en daarom is het van essentieel belang steeds de kosten en prijzen goed in de gaten te houden. Alles wordt duurder. Hanteer daarom slimme marketing door bijvoorbeeld elke week een nieuwe actie en combi-deals aan te bieden van een warme of koude drank, gecombineerd met een broodje of gebakstuk. Daarnaast is het ook belangrijk producten aan te bieden, die niet in de supermarkt te verkrijgen zijn. Exclusieve taarten, zelfgemaakt ijs, voor deze kwaliteit en service kun je dan een hogere prijs verlangen.
5. Promotie
Natuurlijk wil je de klant ook optimaal over je huisstijl, producten en acties informeren. De belangrijkste promotiemiddelen hiervoor zijn:
-
Personeel: Mond tot mondreclame. Biedt nieuwe producten op een rustig moment ook eens aan op straat en lok zo (potentiële) klanten de winkel in.
-
Stoepborden: Deze zijn een onmisbaar communicatiemiddel op straat omdat ze meteen in het oog vallen. Gebruik het woordje “nieuw”, vermijd het euroteken.
-
Social media: Hier ligt enorm veel potentieel. Post bijvoorbeeld op Instagram of Tiktok. Maak het persoonlijk en ga in op emoties.
-
Ga in op actuele hypes, jaargetijden, verjaardagen, huwelijk etc. Of organiseer een win-actie met een workshop als prijs.
-
Inhaken op actualiteiten: Hypes, seizoenen, feestdagen. Vernoem bijvoorbeeld een gebakje naar een bekend persoon of een gezond brood naar een belangrijk sport-event.
-
Open keuken: Een kijkje in de bakkerij geeft het gevoel van ambacht en versheid. Ook voor ouders met kinderen heeft dit trekkracht.