Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

tony's-chocolonely-janet-kooren

Met een miniem verschil zit nieuwkomer De Vegetarische Slager Tony’s Chocolonely op de hielen, maar het is het chocolademerk dat voor de vierde keer met de eer van meest duurzame merk van Nederland mag strijken.

Dat blijkt uit de jaarlijkse publieksenquête, gehouden door Sustainable Brand Index (SBI). De ranking laat zien in hoeverre merken door het publiek als duurzaam worden waargenomen. De afgelopen jaren ging Tony’s Chocolonely er overduidelijk met de winst vandoor. Dit jaar werd voor het eerst de subcategorie Vleesvervangers meegenomen en zit De Vegetarische Slager (met meer dan 100 punten) de winnaar (die 110 punten scoort) op de hielen. Ook Vivera en Valess komen de top-30 overall binnen. HAK, nog een nieuwkomer, gooit ook meteen hoge ogen.

Consumenten waarderen Tony’s Chocolonely vooral om de ambitieuze maatschappelijke doelstellingen binnen de chocoladeketen, zegt Annemarije Tillema, country director van SBI in Nederland. Dat de internationale organisatie Slave Free Chocolate onlangs Tony’s van de lijst van ethische chocolademerken schrapte, lijkt geen effect te hebben gehad.

De lijst laat verder niet veel verschuivingen zien. La Place is het duurzaamste merk in de categorie Restaurants. Bij de supermarkten komt Albert Heijn weer als winnaar uit de bus - terwijl de marktleider eerder deze week in het GfK MVO rapport terrein verloor en PLUS voor moest laten gaan als duurzaamste supermarkt. Het draait allemaal om marginale (perceptie-)verschillen die de SBI en GfK tot op twee cijfers achter de komma menen te kunnen uitrekenen.

Foodlog

Dossiers
Lees ook
Een nieuwe rol voor patissier Tim van Beijnen - Ondernemen in coronatijd

Een nieuwe rol voor patissier Tim van Beijnen - Ondernemen in coronatijd

Vijf winkels, waarvan drie in Waalwijk en een webshop: patissier Tim van Beijnen heeft het er druk mee. Enkele weken voor de corona-uitbraak, vorig jaar in maart, nam hij de zaak van zijn ouders over en afgelopen jaar opende hij twee nieuwe vestigingen, in Hank en Oosterhout. “Ik ben van drie mensen op de loonlijst naar vijfendertig medewerkers gegaan.”

Callebaut zet weer een stap vooruit in duurzaam geteelde cacao

Callebaut zet weer een stap vooruit in duurzaam geteelde cacao

We houden allemaal van chocolade en we willen dat die voor altijd blijft bestaan. Daarvoor moet duurzame chocolade de norm worden. Callebaut loopt al sinds 2012 voorop in duurzaam geteelde cacao. Maar onze ambities gaan verder. Wij nemen onze verantwoordelijkheid met gedurfde doelen die we tegen 2025 bereikt willen hebben.

Bakkerij HEMA stapt over op duurzame vrachtwagens

Bakkerij HEMA stapt over op duurzame vrachtwagens

De bakkerij van HEMA heeft acht nieuwe duurzame vrachtwagens op de weg. Volgens HEMA zijn deze vrachtwagens beter voor het milieu en de verkeersveiligheid.