Veel vraag naar Limburgse vlaai bij webshop Bakkerij de Bisschopsmolen

18 december 2020
Foto: Wikimedia

Bakkerij de Bisschopsmolen ziet een grote toename in het aantal webshopbestellingen. De Maastrichtse bakker ziet vanuit het hele land veel vraag naar Limburgse kersenvlaai. Andere populaire producten zijn rijstevlaai en Brabantse worstenbroodjes (met Limburgse ingrediënten).

Vanwege de coronamaatregelen zag de bakkerij afgelopen periode dat gasten de webshop verkozen boven een bezoek aan de fysieke winkel aan de Stenenbrug in Maastricht. Naast brood en vlaai viel de afgelopen acht maanden vooral de toename in thuisbakproducten op. Bloem, meel, gist en vlaaibakpakketten vonden hun weg naar de keukens van de vele nieuwe hobbybakkers. De producten vonden in het begin voornamelijk hun aftrek in Limburg, met Zuid-Limburg in het bijzonder.

Doordat het aantal webshop bestellingen in het gehele land extreem zijn toegenomen, kon de Bisschopsmolen vertragingen in de post wel voorspellen. Om dit voor te zijn, zijn er voor de maand december chauffeurs ingezet om de bestellingen door het hele land (én Belgisch Limburg) zelf aan de deur te leveren. "En wat een onverwacht succes is deze service. De webshop is met maar liefst 225 procent gestegen!", meldt de bakkerij in een persbericht.

Wat nu opvalt is de toename van het aantal bestellingen boven de rivieren. “Het lijkt erop dat de Nederlanders met onze kersenvlaai een beetje Limburg in huis willen halen. Begrijpelijk, nu we allemaal noodgedwongen thuis de feestdagen moeten doorbrengen is een 100% Limburgse vlaai het ultieme troostvoer”, lacht Frank van Eerd (eigenaar van de Bisschopsmolen). Frank van Eerd zet zich al jaren in voor de instandhouding en promotie van het Limburgse streekproduct, waarbij zijn aandacht in het bijzonder uitgaat naar Limburgse graansoorten zoals onder andere spelt, tritordeum en haver en het niet te vergeten uitstervend fruitsoort de Morelkers.

Om de CO2-uitstoot te beperken is er een strakke logistieke planning opgesteld waarbij de chauffeurs iedere dag een ander gebied van het land aandoen. “Het is dus niet zo dat als je als Fries vandaag bestelt het morgenvroeg in huis is, zoals bij de grote webshop bedrijven. Maar klanten die voor onze producten kiezen, hebben daar alle begrip en waardering voor en bestellen vaak al vooruit. Goed eten kost tijd.”

Mooie opmerkingen van loyale gasten uit Friesland en Noord-Holland geven aan hoe erg de bezorgservice gewaardeerd wordt: “Als ik ’t goed heb bezorgen jullie in december ook vlaai in Friesland, hoera daarvoor!” en “ik heb na jaren zo ontzettend genoten van heerlijke dingen. Zo lang niet meer gehad.” Voor lokale bezorging zet de Bisschopsmolen al sinds jaar en dag Demarrage Fietskoeriers in die de bestellingen dagelijks door Maastricht en omgeving afleveren.

Altijd op de hoogte blijven?