In dit artikel staan we stil bij de tweede trend in brood: van offline naar online. Deze trend kan op twee manieren worden geïnterpreteerd, namelijk wie het koopt (oude vs. jongere generatie) en waar ze het kopen (in de winkel of via internet). Beide trends groeien en beide zijn de komende jaren bepalend in hoe en waar wordt gekocht. Deze ‘dubbele’ online trend biedt kansen voor ondernemers. Paul Berntsen uit Didam is zo’n ondernemer die offline en online heeft samengebracht in zijn onderneming.

Tekst: Frank Janssen, NBC | beeld: NBC

Online kopen en verkopen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Volgens onderzoeksbureau GfK heeft 96 procent van alle Nederlanders (15 jaar en ouder) in 2018 één of meerdere keren online aankopen gedaan. Waar consumenten in de eerste jaren voornamelijk kleding, elektronica en witgoed online kochten, kopen ze nu ook steeds meer voedingsmiddelen online. De online verkoopkanalen met voedingsmiddelen zijn dan ook flink uitgebreid de laatste jaren.

Verkoopstimulans

Online verkoopkanalen ontstonden primair als extra verkoopstimulans naast fysieke verkoopplaatsen (multichannel). Nu komen er steeds meer online aanbieders bij zonder fysieke verkooplocatie. Denk bijvoorbeeld aan online supermarkt Picnic. Het CBS schatte recent in dat er in Nederland zo’n 3.400 online aanbieders op voedingsmiddelen actief zijn zonder fysieke locatie. En met 24% omzetstijging in 2018 is de online verkoop van voedingsmiddelen de grootste groeicategorie (tabel 1).

NBC_Online naar offline_Tabel 1

De totale online omzet van levensmiddelen wordt op dit moment ingeschat op € 3,1 miljard en is ondanks de forse groei nog beperkt ten opzichte van de offline omzet. Toch zien wij de potentie van deze markt en de verwachting is dan ook dat rond het jaar 2025 circa 25% van de totale voedingsmiddelenomzet online zal plaatsvinden. Met 2,6% heeft brood op dit moment nog een zeer beperkt online aandeel (tabel 2). Maar ook voor brood liggen er voldoende kansen om mee te liften met de aanstaande groei van de online verkoop van levensmiddelen.

NBC_Online naar offline_Tabel 2

Twee generaties

Zoals we in de voorgaande artikelen al kort hebben uitgelegd kunnen we de Nederlandse consumenten qua koopgedrag in grofweg twee groepen indelen: de offline generatie geboren voor 1980 en de online generatie van na 1980. De offline generatie - de Babyboomers/‘silent’ Generatie en Generatie X - heeft vaak nog cash geld in de portemonnee en kent vaste gewoontes en leefpatronen, zoals eten en eten kopen op vaste momenten. Deze consumenten kiezen voor ‘het bekende en vertrouwde’ en wensen slechts met mate te veranderen. Zij zullen hun dagelijkse boodschappen daarom ook niet snel online kopen.

De online generatie, bestaande uit Generaties Y en Z, is opgegroeid in een digitale wereld. Zij communiceren via emoticons en social media, kopen en betalen online, leren en werken ‘in the cloud’ en besteden hun vrije tijd aan Netflix en YouTube. Generaties Y en Z zijn altijd ‘connected’, 24/7. Popgroep Queen maakte ooit het mooie nummer ‘I want it all, and I want it now!’ Dit verwoordt exact hoe deze kritische en veeleisende groep in de maatschappij opereert. In hun voedingspatroon zijn ze op zoek naar eerlijkheid, transparantie en betrouwbaarheid. Ze zijn gevoelig voor imago, merkbeleving en storytelling.

De online generatie is een groep consumenten die steeds groter (32% van de bevolking) en daardoor ook relevanter wordt, én die de bakker nog van vroeger kent toen ze nog met hun ouders mee naar de winkel gingen. Daarnaast start deze generatie nu met het stichten van een gezin. Als je deze generatie bij jouw onderneming weet te betrekken, offline én online, dan bereik je ook de generatie van de toekomst.

Beleving

Een stelregel van marketing is: zoek je doelgroep op. Om de online generatie te bereiken kun je online de aandacht te trekken. Denk aan leuke filmpjes, vloggen, mooie foto’s, maar ook winacties – het blijven Nederlanders die van een koopje of korting houden. Spreek deze generatie aan door ze een verhaal te vertellen, jouw verhaal. Maar zet online kanalen ook in om ze naar je winkel te trekken – online of offline.

Door ze een beleving (‘experience’) te bieden die de fysieke en virtuele wereld samenbrengt. Dan zal ook deze generatie bij je blijven kopen en zullen zij je ambassadeur worden.

Van offline naar online in de praktijk

In dit artikel geven wij u de theorie en de handvatten om te bepalen of er kansen liggen voor uw onderneming. Maar wie kan deze theorie beter vertalen en vertellen dan een ondernemer die deze trend succesvol in de praktijk brengt?

‘Via facebook kun je gericht reclame maken'

Paul Berntsen_foto NBC

In het dorpje Didam, in het oosten van het land, heeft Paul Berntsen zijn bakkerij. Hij is ondertussen de vijfde generatie in de bakkerij. Al in 2004 begonnen zij versbelegde broodjes te verkopen. Sinds 2008 heeft hij ook een website (www.brood-shop.nl) waar de klanten zijn producten kunnen bestellen. Dit geldt niet alleen voor de belegde broodjes, maar ook hele broden en snacks. Daarbovenop is het ook mogelijk om een geheel ontbijt te laten bezorgen: broodjes, gekookt ei, beleg en jus.

Hij bezorgt zijn brood zelf: “Een deel van de online klanten zijn vaste klanten die ons sowieso wel kennen. Het grootste deel behoort echter niet tot mijn vaste klanten, maar vindt het gewoon handig om brood te laten
bezorgen.” Paul merkt op dat andere bakkers het zich lastig voor kunnen stellen dat consumenten brood online willen bestellen. “Maar als mensen andere producten online willen kopen, waarom dan geen brood? Ik heb er wel altijd voor gezorgd dat mensen ’s ochtends tot tien uur nog kunnen bestellen. Brood is namelijk een product waarvan mensen op het laatste moment beslissen dat ze het nodig hebben.”

Om zijn online-verkoop te stimuleren, maakt Paul regelmatig gebruik van reclames via facebook. “Als ik mensen in een nieuw gebied wil bereiken, gebruik ik facebook. Je kunt daar op zo’n gerichte manier reclame mee maken. Ik zie het direct terug in mijn verkoop als ik reclame heb gemaakt via dit kanaal.” Voor andere bakkers die online hun producten willen verkopen, heeft hij het volgende advies: “Je moet wel overtuigd zijn van je zaak. Aanvankelijk zal je misschien brood moeten bezorgen in een gebied waar je geld moet toeleggen. Maar je moet ergens beginnen.”

Heeft u vragen en/of opmerkingen, laat het ons weten!
Frank Janssen / f.janssen@nbc.nl

Altijd op de hoogte blijven?