Van Eeden, De Echte Bakker wint Best Customer Experience 2021

20 december 2021 Redactie Bakkers in bedrijf

Van Eeden, De Echte Bakker uit Noordwijkerhout is de winnaar van de Best Customer Experience 2021. De winkel van Van Eeden aan de Kerkstraat kwam als beste uit de test. De tweede plaats ging naar Gommans, De Echte Bakker uit Horst en de derde naar Van Meijel, De Echte Bakker uit Clinge.

De Best Customer Experience vond dit jaar voor het eerst plaats. Voor deze prijs kregen alle 330 Echte Bakkerwinkels bezoek van de mystery shoppers van Secret View. Op basis van hun eindoordeel reikte vrijdag 17 december Niek Koning, oprichter van Secret View in het bijzijn van Geert Caniels, directeur van het Echte Bakkersgilde de prijs uit.

Winnaar Van Eeden, De Echte Bakker

Annet Hulsebosch nam deze namens Van Eeden, De Echte Bakker in ontvangst. Zij is verantwoordelijk voor de aansturing van het winkelteam aan de Kerkstraat. “We zijn helemaal overdonderd dat we de beste zijn van heel Nederland!”, zegt Annet. “De mystery shoppers hebben we niet opgemerkt. Wij zijn zoals we zijn en daar doen we het mee. We geven vaak advies over de producten en we nemen de tijd voor een praatje. Als je gezellig naar de klanten doet krijg je ook gezelligheid terug.”

De Gouden Schieter

De Best Customer Experience is een nieuw onderdeel waar Echte Bakkers zich op kunnen onderscheiden. De resultaten van het onderzoek wegen mee voor ‘De Gouden Schieter’ voor de Beste Echte Bakker van het jaar. Geert Caniels: “Alle ondernemers worden het hele jaar door op verschillende vlakken beoordeeld. Dit jaar hebben we daarbij meer focus gelegd op klantbeleving in plaats van winkelbeoordeling door een expert. Die beleving brengen we nu in kaart met behulp van mystery shopping onderzoek.”

Best Customer Experience

De mystery shoppers van Secret View zijn geen professionele auditors maar gewone consumenten. Zij bezochten alle Echte Bakkers meerdere keren bezocht en beoordeelden deze op de ervaring die zij hun klanten bieden. Hierbij is onder andere aandacht besteed aan de ontvangst, het plaatsen van de bestelling, de (product)presentatie en de gastvrijheid en klantvriendelijkheid van de medewerkers. De vragenlijst bevat tientallen vragen die samen de hele klantreis in kaart brengen.

Winnaars

De winkel van Van Eeden aan de Kerkstraat in Noordwijkerhout blonk op bijna alle vlakken uit. De passie, behulpzaamheid en persoonlijke benadering van de medewerkers werden vooral geroemd. Eén van de mystery shoppers zegt samenvattend: “De medewerkers waren zeer vriendelijk en behulpzaam. Ze spraken erg enthousiast over de producten en leken veel plezier in het werk te hebben.”

De scores van de top 3 lagen dicht bij elkaar. De nummer 2 Bakkerij Gommans, die de afgelopen jaren regelmatig in de prijzen viel bij de Echte Bakkers-competities, kreeg ook een bijzonder goede beoordelingen van de mystery shoppers. “Wat een mooie zaak met fijne medewerkers! Alles leek te kloppen.”, zei één van de mystery shoppers hierover. Hetzelfde geldt voor Bakkerij Van Meijel. “Dit is alles wat je van een Echte Bakker verwacht! Ik was geneigd om meer te kopen dan ik van plan was”, aldus een van de mystery shoppers.

Gemiddelde score

Ook overall zijn de resultaten goed. Alle Echte Bakkers samen behaalden een gemiddelde score van 80% uit het onderzoek van Secret View. Caniels: “Een hele mooie score. Ontzettend positief om te zien dat klanten onze persoonlijke aanpak waarderen. Dat blijkt ook nog eens uit onze recente derde plaats in het KPMG ‘Customer Experience’ onderzoek. Hieraan hebben ruim 5.000 consumenten deelgenomen met als uitkomst een top 100 ranglijst van merken met de beste klantervaring. En daarin staan wij dus op de 3e plek! Dat willen we natuurlijk vasthouden. Dus des te belangrijker om de klantervaring goed te blijven monitoren en verbeteren met deze inzichten.”

Altijd op de hoogte blijven?