Van de Leur in handen van Royal Smilde

BOLSWARD – Van de Leur Banketspecialiteiten in Bolsward is per 1 januari 2016 overgenomen door foodconcern Royal Smilde. Dat is 5 januari bekendgemaakt. De specialist in onder meer vlaaien, vlaaigistbodems, quiches en petitfours wordt geïntegreerd in bakkerijpoot Smilde Bakery, onder bakkers bekend van het merk Pruvé. De productielocatie en de 75 medewerkers van Van de Leur blijven behouden, het assortiment wordt samengevoegd. Door de overname kan Smilde kleine en middelgrote bakkers en andere afnemers in binnen- en buitenland beter bedienen.

‘Voelt goed’  

De overname is in minder dan drie maanden voltrokken, vertelt Alex Kruiter. Hij is algemeen directeur van Smilde Bakery, dat naast Pruvé (fill off-patisserieproducten en bake off-snacks van bladerdeeg en meringue), ook de merken Van Welzen (seizoenbanket) en HomeMade (thuisbakmixen) voert. “Dat is bizar snel. Het voelde aan alle kanten goed. We zijn beide familiebedrijven, produceren met een ambachtelijk bakkershart, we willen innoveren en internationaal groeien. Onze assortimenten zijn complementair, dus kunnen we elkaar alleen maar versterken.” Door de overname groeit het dochterbedrijf van Royal Smilde naar zo’n 315 medewerkers. De totale omzet van Royal Smilde is ruim 200 miljoen.

'Uniek bakkerijbedrijf'

Ronald Prince, CEO van Koninklijke Smilde over de overname: “We zijn erg blij met deze aanwinst. De activiteiten van Van de Leur passen naadloos in onze strategie om een uniek bakkerijbedrijf te creëren met een duidelijke consumentenoriëntatie, internationale scope en sterke focus op vernieuwing. De productielocatie leent zich daarnaast goed voor het maken van allerlei soorten bodems, al dan niet gevuld en het opschalen van nieuwe concepten”.

Leiding

Directeur Robert van de Leur draagt na 27 jaar de leiding van het bedrijf over. Kruiter zal als algemeen directeur van Smilde Bakery ook de eindverantwoordelijkheid dragen over Van de Leur. De dagelijkse leiding komt in handen van Arend Smilde, technisch directeur en tevens lid van de familie Smilde.

Vertrouwen

Van de Leur zegt het volste vertrouwen in de overname te hebben, al spreken hij en Kruiter liever van een ‘aansluiting’. “Voor de continuïteit van het bedrijf is dit het beste”, stelt hij. “Het merk blijft, de mensen kunnen blijven en er wordt geïnvesteerd in de bakkerij in Bolsward. Dat zijn essentiële zaken. Door deze samenvoeging ontstaat er voor klanten een compleet aanbod van bakkerij-halffabrikaten en eindproducten, zowel in gistdeeg als bladerdeeg. Klanten kunnen blijven rekenen op de kwaliteit en service die zij gewend zijn van Van de Leur.”

Zelfde ambitie

Hij vervolgt: “Smilde en Van de Leur hebben beide dezelfde ambitie: doorgroeien, met name in het buitenland. Dan moet je een grotere partij zijn en dat realiseren we hiermee. Door onze samenwerking in Family Brands samen met Dobla, hebben we elkaar nog beter leren kennen. Toen bleek dat er heel veel overeenkomsten zijn tussen Van de Leur en Smilde Bakery. Dan is het goed om de krachten bundelen. Smilde heeft een uitstekend plan gemaakt en daar is ja tegen gezegd.”

Leemte gevuld

Volgens Kruiter is de productie in Bolsward uitermate belangrijk voor Smilde Bakery. “We hebben een grote productiefaciliteit in Edam. Maar die is te groot om middelgrote charges voor een specifieke supermarktketen of een bakkersgilde te produceren. De proefbakkerij die we hebben, is er weer te klein voor. Met de bakkerij in Bolsward vullen we die leemte.” Smilde wil de productiecapaciteit van Van de Leur eerst maximaal gaan benutten, onder meer met vullen van zoete en hartige fill off-producten, en vervolgens uitbreiden. Verder gaat ‘Bolsward’ onder meer banketbodems produceren voor exportlanden als de U.S.A. Op langere termijn wil Kruiter de bakkerij ‘breder’ in gaan zetten. Hoe, daarover laat hij zich nog niet uit.

Broedkamer

“Maar we willen de bakkerij in Bolsward ook gaan gebruiken als broedkamer voor de bakkerijsector waar nieuwe producten worden bedacht, getest en geproduceerd”, vertelt de leidsman van Smilde Bakery. “Daarbij kunnen we putten uit de ideeën, kennis en kunde van Smilde en Van de Leur.” Zo is Kruiter ingenomen met de nieuwe concepten Savoury Tartlets, Umami en de nieuwe ‘Coffee Moments’ die Van de Leur op IBA 2015 introduceerde: crème petitfours in verschillende, onderscheidende smaken als amandel, vanille, karamel, kokos, hazelnoot, latte macchiato, mocca en cappuccino. “Daar willen we meer mee gaan doen.”

Afscheid

Robert van de Leur blijft de komende tijd nog aan het werk om de overname te begeleiden. Samen met het personeel en zijn vader en oprichter van het bedrijf, Henk van de Leur, gaat de gedreven vlaaiondernemer nog mee op kennismakingsronde door de productielocatie van Smilde Bakery in Edam. Daarna neemt hij afscheid. “Je kunt geen twee kapiteins op het schip hebben. Dan is het tijd om te gaan.” Zakelijk gezien heeft hij daar geen moeite mee, emotioneel wel. “Je neemt afscheid van een deel van je leven en van mensen met wie je jarenlang intensief en succesvol hebt samengewerkt. Natuurlijk moet ik dan even slikken, daar ben je mens voor. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit een goed besluit is. Het bedrijf Van de Leur komt in goede handen: Smilde is een prachtig, koninklijk bedrijf: een concern dat wil bouwen.”

Profiteren

“Op korte termijn verandert er nog niet veel”, gaat hij verder. “Op de wat langere termijn profiteren bakkers en andere afnemers van de kracht en innovatiedrang van Smilde Bakery. Uiteindelijk wordt iedereen daar beter van.” Ook Kruiter is trots op het aansluiten van Van de Leur bij Smilde Bakery. “Ik hoop dat dat gevoel nog sterker wordt als de mensen van Van de Leur straks gaan samenwerken met die van Smilde Bakery.”

   
Lees ook
Online Bijeenkomst veilig en gezond werken

Online Bijeenkomst veilig en gezond werken

Elk bedrijf is verplicht om Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) te maken. Is het mogelijk om alle verplichtingen rondom de RI&E in je voordeel te laten werken? Daarvoor organiseren de Bakkerijsector en VBZ op 29 oktober de online bijeenkomst Veilig en gezond werken 2020.

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers, uitgever van vakbladen zoals EVMI en Bakkers in Bedrijf, lanceert op 19 oktober Foodbanen.nu. Door de samenwerking met een aantal andere uitgevers groeit deze nieuwe vacaturewebsite voor de Agro, Food & Drinks-branches binnen een paar weken naar een bereik van meer dan 300.000 professionals.

Meester Boulangers in gesprek met consumenten

Meester Boulangers in gesprek met consumenten

Het Nederlands Bakkerij Centrum organiseert op 13 januari de tweede inspiratiesessie onder de noemer ‘Blik van de Meester Boulangers op 2030’. Deze sessies worden ingevuld met de Meester Boulangers en zijn onderdeel van de campagne ‘Brood uit Europa, goed verhaal’.

Broodbakker in Den Haag

Broodbakker in Den Haag

Wat ga je doen? Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In...

Broodbakker omgeving Utrecht

Broodbakker omgeving Utrecht

Wat ga je doen? In deze fulltime functie (38 werkuren) zal je werken in wisselende diensten. De werktijden zijn overdag van 10:00 – 18:00 uur en in de nachtdienst...

Broodbakker omgeving Zwolle

Broodbakker omgeving Zwolle

Wat ga je doen? In verband met een vrijgekomen positie zoeken wij een broodbakker voor deze bakkerij. Omdat er ruimte is voor verdere opleiding is jarenlange ervaring...