Ultieme koffiekoekje grote uitdaging

9 juni 2016

ROTTERDAM - Stefan van Daalen heeft het lekkerste cappuccinokoekje ontworpen. Cees Bakker en Corinne de Ruyter hebben het beste koekje bij de espresso bedacht. De winnaars van de koekwedstrijd werden verkozen tijdens het Social Event van Bakery Nexus, die in het teken stond van Koffie & Koek.

Lekkerste cappuccino-koekje

Van Daalen vindt dat bij elke koffie een 'echt lekker koekje' hoort, die ook op zichzelf te eten is. “De espresso-smaken die bij een cappuccino door de verwarmde melk worden versoepeld, hebben geen heftige smaak nodig bij het koekje. Daarom heb ik gekozen voor een zoete koek met haver en rozijnen. Een toegankelijk koekje met toch een bijzondere smaak.”

Lekkerste espresso-koekje

Corinne de Ruijter ging eerst op onderzoek naar de smaak en geureigenschappen van espresso. “Na een aantal smaak- en geurcombinaties en navraag bij een professional, ‘Coffee by Jo’, ging ik experimenteren met pure grondstoffen: roomboter, bloem, amandelen, suiker en citroen. Het ontstane espresso-koekje heeft een krokante basis van 100 procent roomboter, met daarin een vulling van gekarameliseerde noten.” Het product is gebakken in een siliconen bakvorm. Eerst wordt de basis blind gebakken voor een krokant koekje, daarna is de vulling toegevoegd.

Grote uitdaging

Het ultieme koekje serveren bij de koffie voor de klant, is een grote uitdaging voor bakkers, besluiten de jonge bakkers. Koffie bevat veel variabele smaken, van zuur en bitter, tot geroosterd en zoet. Hetzelfde geldt voor koek. Sommige smaken versterken elkaar. Vanille bijvoorbeeld is op zichzelf al een hele mooie smaak, maar laat ook andere, bijvoorbeeld fruitsmaken, krachtig naar voren komen. Hetzelfde geldt voor sterk geroosterde koffie en gebrande noten. Beide producten bevatten gelijke smaakcomponenten die in combinatie met elkaar hele mooie smaken kunnen geven. Daarnaast kunnen bakkers er ook voor kiezen om juist contrasterende smaken met elkaar te combineren. Dit kan voor een ware verrassing zorgen in de smaakbeleving, zo is de conclusie.

 

Altijd op de hoogte blijven?