Tweede Nacht van de Arbeid

broodjes_pixabay

Foto: Pixabay

In Nederland hebben 4,7 miljoen mensen in onregelmatige diensten, waarvan 1,2 miljoen ’s nachts werkt. Denk bijvoorbeeld aan de zorg, beveiliging, industrie en natuurlijk ook bakkers.  Daarom organiseert Duurzaam Inzetbaarheid Centrum (DIC) in de nacht van vrijdag 30 april op zaterdag 1 mei De Nacht van de Arbeid. Meer dan 20.000 werkenden worden die nacht door CEO’s en hun managementteams in de schijnwerpers gezet.

Werken in onregelmatige diensten in het algemeen en ’s nachts in het bijzonder vraagt meer van werknemers dan werken van negen tot vijf. "Je bioritme wordt letterlijk op zijn kop gezet. Daardoor kost het je meer energie om op vreemde tijden fit en geconcentreerd te blijven", vertelt Hans Spanjers, directeur van het DIC. "Het leveren van eenzelfde prestatie kost werkenden in de nacht meer energie dan collega’s die overdag werken. Door bewust te kiezen voor een goed voedings-, slaap- en beweegpatroon heb je die benodigde energie om ’s nachts fit, geconcentreerd en lekker te werken."

De Nacht van de Arbeid

Met De Nacht van de Arbeid roept het DIC werkgevers op om extra aandacht te geven aan de werknemers die ’s nachts werken. Dat doet ze in de nacht voorafgaand aan de Dag van de Arbeid, van vrijdag 30 april op zaterdag 1 mei. Spanjers: "Tijdens deze nacht draait het om waardering, aandacht en bewustzijn. Werkgevers kunnen hier naar eigen inzicht invulling aan geven. Inspiratie hiervoor vinden ze ook in de toolkit die ze van ons ontvangen als ze zich aanmelden voor De Nacht van de Arbeid: van een verrassingsbezoek ’s nachts door de CEO of operationeel directeur tot tips voor een goede energieboost voor de collega’s."

Het verschil maken

Het Duurzaam Inzetbaarheid Centrum, onderdeel van HumanTotalCare, helpt werkenden die werken in onregelmatige diensten – en hun werkgevers – om optimaal te presteren. Werkgevers en werknemers weten vaak nog onvoldoende wat je kunt doen om ’s nachts fit en geconcentreerd te werken en voldoende energie over te houden voor overdag. "Wat je wanneer doet, maakt een enorm verschil. Je kunt echter alleen het verschil maken als je je hiervan bewust bent. Daarom helpen we werkgevers en werknemers met inzichten – uit de wetenschap en praktijk – en zowel algemene als branche specifieke praktische handvatten", besluit Spanjers.

Ga voor meer informatie naar www.onregelmatigediensten.nl.   

Dossiers
Lees ook
Blijven klanten komen na corona?

Blijven klanten komen na corona?

Het ambacht heeft in coronatijd meer aanloop gehad, met vooral meer jonge klanten. Binnen de in-homemarkt, ofwel thuisconsumptie, is marktaandeel gewonnen ten opzichte van de supermarkt, volgens recente broodcijfers. Blijven die klanten naar de ambachtelijke bakker komen, als zij straks weer volle agenda’s hebben?

Energie

Energie

Het thema van dit nummer is ‘ovens en energie’. En waar dat eerste een helder en duidelijk woord is voor belangrijke machines in uw bakkerij, kent het tweede woord verschillende betekenissen. Daarom gaat deze editie van Bakkers in bedrijf deels over slimme keuzes op het gebied van energie(besparing).

Wie houdt de zaak draaiende als u het (even) niet kunt?

Wie houdt de zaak draaiende als u het (even) niet kunt?

Als bakker, ondernemer en werkgever werkt u met hart en ziel aan uw zaak. Bijspringen als een medewerker ziek is, op zondag de mail en administratie wegwerken: u doet het graag. Maar wat als u zelf plotseling ziek wordt, een tijdje niet goed in uw vel zit of om een andere reden geen vliegende keep kunt zijn?