Trends op Horecava 2019

IMG_7253

De Horecava van 2019 is weer voorbij. Het waren vier dagen vol inspiratie, innovatie en vermaak. Bakkers in bedrijf was aanwezig en spotte een paar trends.

Over het algemeen waren er voor de bakkersbranche geen hele grote innovatieve trends te vinden op de Horecava. Een kleine trend die wel opviel was zoete tapas, miniatuur gebakjes, of taartjes. Bij de stand van Royal Steensma was de zoete tapas te vinden, en ook bij Délifrance was deze te zien. Donuts werden ook in grote getalen in alle kleuren en maten getoond. Een stand waar de donuts helemaal in de spotlights stonden was de stand van Royal Steensma. Hier was de hele wand bedekt met donuts in alle kleuren van de regenboog.

Vegan

Een andere trend die al langer aan de gang is, is het vervangen van ‘gewone’ producten voor vegan varianten. Deze vegan trend neemt weer een groter stuk van de beurs over. Zo zagen we vegan brood, vegan broodbeleg, vegan chocolade, vegan frikandellen, vegan bitterballen en nog veel meer vegan producten. Sommige bedrijven kiezen er echter bewust voor om helemaal niet mee te doen met deze trend. Bij de stand van Dawn Foods werd bijvoorbeeld gezegd: “Je moet goed nadenken of je dat wel moet willen.”

Allergievrij

De trend van lactose- en glutenvrije producten zette zich tijdens deze editie van de Horecava ook door. Zo zagen we bijvoorbeeld lactosevrije slagroom. Voedselverspilling en duurzaamheid waren ook grote thema’s bij de Horecava. Veel bedrijven proberen toch iets met deze twee thema’s te doen.

In het aankomende nummer, Bakkers in bedrijf 1-2019, komt er een uitgebreid verslag van de Horecava te staan. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan!

Lees ook
Vandemoortele levert donuts voor eigen bewerking door bakkers

Vandemoortele levert donuts voor eigen bewerking door bakkers

Dertig jaar geleden was er in Nederland nog geen donut verkrijgbaar. Nu is de donut aan een opmars bezig. Met kleur, nootjes of chocola: alles is mogelijk. Bakker Bjorn Bijl ziet dat het bij zijn Bakkerij Westerpark een groot succes is, vooral onder de jonge doelgroep.

Sigep: Markt voor Italiaans ambachtelijk ijs groeit

Sigep: Markt voor Italiaans ambachtelijk ijs groeit

De markt voor Italiaans ambachtelijk ijs groeit. Dat meldt de Italian Exhibition Group’s Observatory van de bekende ijsbeurs Sigep. Ze zien groei van de export van apparatuur, kennis, en ingrediënten en halffabricaten. Met name in Azië en Noord Amerika worden genoemd als groeimarkten.

Studenten Hogeschool Amsterdam lanceren vegan ijsmerk

Studenten Hogeschool Amsterdam lanceren vegan ijsmerk

Vegan is een trend op ijsgebied. Vier studenten van de Hogeschool van Amsterdam springen hier op in en lanceren The Vice Cream Brand. Met de slogan: ‘Your not so guilty pleasure’, proberen ze het vegan ijs aan de man te brengen.