Wat zijn de nieuwe trends voor 2018 volgens de NBC? Wat zijn de nieuwe trends in het gebruik van ingrediënten, gemak, en digitalisering? Voor welke vernieuwingen kom je te staan?
Ieder jaar weer krijg je te maken met innovaties, zoals in de Amerikaanse supermarkt Amazon Go. In deze supermarkten zijn geen kassa’s meer aanwezig. Klanten checken in met hun telefoon wanneer zij naar binnen lopen, vullen hun mandje met boodschappen en lopen daarna zo de winkel uit. Alles wordt digitaal gescand en online afgerekend. In Nederland zijn we nog niet zover, maar is dit een kijk in de toekomst?
Naast innovatie op het gebied van techniek lijkt ook de leefstijl van consumenten te veranderen. Een de kloof die ontstaat tussen jongeren (tot en met dertig jaar) en ouderen (vanaf veertig jaar). “Er bestaat een groeiende groep consumenten, voornamelijk bestaande uit tweeverdieners en jonge gezinnen met kinderen, voor wie voeding méér is dan alleen het vullen van de maag”, constateert Frank Janssen, Manager Marketing en Communicatie bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). “Met andere woorden: voeding is lifestyle geworden. En deze consument is bereid hiervoor de portemonnee te trekken.”
Niet alleen de betekenis van voeding verandert voor jongeren, maar ook willen jongeren eten wanneer het hen uitkomt. Zij richten zich niet langer op de drie traditionele eetmomenten, maar ‘snacken’ minstens zesmaal per dag. “Dat is niet zo gek”, vindt Janssen. Het proces van aankoop, bereiden en nuttigen van voeding is een tijdrovende aangelegenheid. En dan nog eens de nodige kennis om eten te bereiden. Het verzinnen en bereiden van voeding laten zij liever aan iemand anders over, zoals gerechten thuis op maat worden afgeleverd. Deze markt ‘fooddelivery’ groeit en zal naar verwachting in 2018 verder groeien.
Ook traditionele aankoopkanalen krijgen te maken met veranderingen, zoals supermarkten en ambachtelijke bakkerswinkels. Actief inspelen op ‘ready to eat’, ‘ready to heat’ en ‘ready to cook’ is een must. “Een mooi voorbeeld is de Jumbo Foodmarkt, waar slechts de helft van de boodschappen mee naar huis wordt genomen”, aldus Janssen.
Wim Kannegieter, directeur van de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), herkent deze cijfers en trends. Toch nuanceert hij ze ook meteen. “ Voeding is inderdaad niet langer uitsluitend een middel om te overleven; het is een way of life geworden. Maar de mogelijke toepasbaarheid van dergelijke trends voor ondernemers hangt nauw samen met de locatie van een verkooppunt. De trend om iets te eten waar en wanneer je dat zelf uitkomt, speelt vooral in de grotere steden.”
Kannegieter denkt dat ook de focus op het veranderende eetpatroon van jongeren genuanceerd moet worden. “We kijken naar de twintiger die voor snelheid en gemak kiest en niet erg gevoelig is voor prijs. Maar hoe gedraagt die persoon zich wanneer hij veertig is en met een gezin in een nieuwbouwwijk buiten de stad woont? Is de wens om buiten de deur te eten wat, waar en wanneer je maar wilt een tijdsbeeld? Of behoort dat gedrag nu eenmaal bij een bepaalde leeftijdsfase? Feit is dat gemak anno 2018 een grote rol speelt bij de consument. Daarom zien we steeds vaker de mogelijkheid om zelf je boodschappen te scannen, ruimere openingstijden en talloze kansen om je boodschappen of eten thuis te laten bezorgen op een door jouzelf gewenst moment.”
Hoewel jongeren steeds minder tijd (willen) besteden aan kopen, bereiden en nuttigen van voedsel, stellen zij hoge eisen aan de kwaliteit ervan. Deze moet goed zijn en passen bij de eigen voorkeur en levenswijze. Daarom is het aanbod van kwalitatief goede, gemakkelijk te consumeren en snel mee te nemen maaltijden groot en groeit dagelijks. “Tijd is daarbij een essentieel element”, weet Janssen. “Het snel en direct consumeren van voeding is hot en wordt alleen maar belangrijker. Een aanbod van producten gericht op directe consumptie is dus een must.”
Slim ondernemen
Janssen benadrukt dat ondernemers goed naar de verschillen tussen de diverse klantgroepen moeten kijken. “Uit GfK-statistieken blijkt dat veel ambachtsbedrijven een relatief oud klantenbestand hebben. Het aantrekken van jongeren vergt bij deze bedrijven een andere aanpak. Het inzetten van social media of een website alleen is niet genoeg! Kijk hoe anderen het doen en verdiep je in het gedrag van jongeren.”
Ook hier nuanceert Kannegieter: “De NVB laat regelmatig onderzoek doen naar het imago en gebruik van brood en wij delen de uitkomsten met onze leden. Maar je moet je nooit blind staren op dergelijke analyses. Het blijft de kunst om trends in breder perspectief te zien.”