‘Transparantie richting consument is voor alle partijen van belang’

6 januari 2020 Michelle de Koning
Foto: Stefan van Daalen, (28), mede-eigenaar BROOD&KO

 

Het afgelopen jaar werd steeds duidelijker dat de branche een probleem heeft door het groeiende tekort aan nieuwe vakmensen en het gebrek aan overnamekandidaten voor bestaande bakkerijen. In onze zoektocht naar oplossingen vroegen we een aantal Bakery Nexus-leden naar hun kijk op de branche en de toekomst. Dit is deel I van een serie van drie artikelen.

Hoe zien jullie de samenwerking binnen de branche tussen ambacht, industrie en grondstoffenleveranciers vorm krijgen nu er geen sectorhuis komt?

Stefan van Daalen (28), mede-eigenaar BROOD&KO: “Ik ben eens bij een bijeenkomst over het sectorhuis geweest en dat leek me een goed idee.”

Sander Bertens (33), nationaal accountmanager Bakeplus: “Ik vond het sectorhuis een goed initiatief en had er veel verwachtingen van. Ik heb nooit echt goed gehoord waarom het niet gelukt is, maar ik denk dat er te veel belangen speelden, dat is wel vaker zo in de branche.”

Ellen van IJzendoorn (34), mede-eigenaar Hans de Echte Bakker: “Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo had meegekregen wat het sectorhuis was hoor. Ik denk dat dat voor meer bakkers geldt.”

Sander: “Ik denk dat het toch een probleem is om industrie, grondstoffen en ambacht samen te laten gaan.”

Tamara Hoogerwaard (30), directeur Bakery Institute: “Het zal niet makkelijk zijn, maar ik denk wel dat het moet kunnen. En dat het goed zou zijn voor de branche.”

Lex Brakenhoff (34), eigenaar Bakkerij Lex Brakenhoff: “Hoewel we één branche zijn, moeten we als ambachtelijke bakkers altijd onze eigen koers blijven varen en de industrie ook. Maar we kunnen wel een gezamenlijke slag maken als het om regelgeving gaat. Want op dat gebied moeten we echt meer tot elkaar komen. Transparantie richting de klant is voor beide partijen van belang lijkt mij.”

Stefan: “Je hoeft vanuit een sectorhuis ook niet altijd één boodschap of mening te verkondigen. Maar als je je bijvoorbeeld bij feiten of cijfers houdt, kun je sommige dingen wel gezamenlijk weerleggen. Als een aflevering van de Keuringsdienst van waarde over croissants gaat, dan kun je bijvoorbeeld cijfers geven over hoeveel procent van de ambachtelijke bakkers ze zelf maakt, welk deel ze inkoopt en welke soorten ambacht en industrie inkopen. Geen meningen, wel cijfers.”

Erik van Rodijnen (26), bakker bij Bakkerij Vonk: “Misschien dat het met de nieuwe generatie wel gaat lukken om een soort sectorhuis op te zetten.”

Tamara: “En misschien kun je wat kleiner beginnen? Niet gelijk alles willen regelen en afspreken, er een naam aan willen geven, maar kijken op welke vlakken je met elkaar samen kunt werken en dat eens gaan uitproberen.”

Sander: “Samenwerking lijkt mij vooral van belang in de communicatie en transparantie richting de consument.”

Deel II in de serie verschijnt maandag 13 januari en gaat over de werk-privébalans bij jongeren, de instroom en de zaken die invloed hebben op de bereidheid om bedrijven over te nemen.

Altijd op de hoogte blijven?