Tien tips voor effectieve reclame

fiorienne westenberg_presentatie Bakkersvak 2020

Fiorienne Westenberg helpt met haar bureau Many Tastes lokale ondernemers, zoals bakkers, slagers en visspecialisten met hun marketing- en communicatieplan. Op Bakkersvak 2020 gaf zij een presentatie in het praktijklokaal. Daar gaf ze tien tips voor effectieve reclame.

"Marketing", zegt Fiorienne Westenberg, "is alles wat je doet om mensen naar je winkel te trekken." Voorheen lag de focus op het product, op de reclame. Tegenwoordig is dat niet meer voldoende. Emotie speelt een belangrijke rol in het koopgedrag van consumenten. Lokale ondernemers moeten hun identiteit duidelijk maken aan de klant. Waarom moet deze klant brood, vlees of vis kopen in deze winkel?

Reclame-uitingen kunnen hierbij helpen. Westenberg geeft tien praktische tips waarmee de ondernemer zijn of haar advertentie kan verbeteren.

1. Hiërarchie
Kleuren, vormen en symbolen gaan voor tekst. Kleur trekt het meeste aandacht (1), gevolgd door figuren, symbolen en vormen (2). Daarna komen cijfers(3) en tot slot tekst(4). Tekst wordt het minst gelezen.

2. Plaats afbeelding links en tekst rechts
Mensen kijken namelijk van links naar rechts. Ze reageren meer op beeld dan op een lap tekst.

3. Gebruik maximaal vier elementen
Probeer niet te veel te vertellen. Gebruik maximaal vier elementen en zorg voor een duidelijke branding.

4. Gebruik geen euroteken
Het euroteken geeft een pijnprikkel aan de hersenen. Het herinnert de klant er aan dat hij/zij moet betalen en dat iets duur is. Het weglaten van het euroteken zorgt voor een lagere prijs-perceptie.

5. Zorg voor beweging
Beweging trekt de aandacht. Het zet mensen in beweging.

6. Gebruik rondingen
Het brein geeft de voorkeur voor ronde vormen. 

7. Laat zien hoe je het product gebruikt
Dit activeert de spiegelneuronen en voelt als een beleving.

8. Gebruik Nieuw
Het woordje nieuw trekt de aandacht. Zet het niet in de lopende tekst, maar plaats het zo opvallend mogelijk.

9. Gebruik gezichten
Mensen reageren op mensen. Maak daarom gebruik van gezichten (modellen) en zorg dat ze naar het product kijken. Want ogen volgen ogen.

10. Zorg voor emotie
Maak gebruik van echte modellen en laat de emotie zien die je wilt bereiken bij de klant. Op die manier maak je een emotionele connectie.

Meer weten over de aanpak van Fiorienne Westenberg en haar bedrijf Many Tastes? Neem dan eens een kijkje op de website!

 

Lees ook
‘Wij streven geen reproduceerbare perfectie na’

‘Wij streven geen reproduceerbare perfectie na’

Granen zijn leidinggevend voor het proces van deeg en brood maken bij bakkerij & keuken De Veldkeuken in Bunnik. Eigenaar en bakker René van der Veer werkt grotendeels met Nederlandse granen die hij deels zelf maalt. Recepturen zijn toegespitst op die graansoorten en blijft hij aanpassen.

Bakkers in de media - week 24

Bakkers in de media - week 24

Frank Janssen over stijgende prijzen, een In Memoriam voor bakker Tijmen Hoogendoorn en Afslag Worstenbrood. Wat lazen we deze week over de bakkersbranche in andere media?

Bakkers in de media - week 23

Bakkers in de media - week 23

Tips voor de zomer en gastvrijheid, citrusvruchten in de bakkerij en wederopbouw van Bakkerij Nollen. Wat lazen we de afgelopen week over de bakkersbranche? Een greep uit de media.