Thema World Chocolate Masters: #TMRW_TASTES_LOOKS_FEELS_LIKE

World Chocolate Masters

Het nieuwe thema voor de World Chocolate Masters is bekend: #TMRW_TASTES_LOOKS_FEELS_LIKE. Het thema geeft een dualiteit weer: voor sommige is dit het einde van de wereld (zoals we die kennen) en voor anderen het begin van een nieuw tijdperk. Hoe morgen zal smaken, eruit zal zien en voelen in de chocoladewereld, daar moeten de chocolatiers invulling aan geven. 

De World Chocolate Masters wordt sinds 2005 georganiseerd, in 2021 voor de achtste keer. Elias Läderach (CH)), Vincent Vallée (FR), Davide Comaschi (IT), Frank Haasnoot (NL), Shigeo Hirai (JP) en Naomi Mizuno (JP) wonnen de eerdere editie. In 2018 deed Patrick de Vries namens Nederland mee aan de World Chocolate Masters. Hij haalde helaas de top 10 niet.

 

Van maart 2020 tot januari 2021 vinden de nationale selecties plaats in de twintig deelnemende landen. De opdrachten voor alle deelnemers zijn als volgt:

  • #YOU - Maak een moodboard dat uw belangrijkste idee uitlegt en hoe het uw visie op #TMRW weergeeft
  • #DESIGN - Maak een chocoladekunstwerk met 6 verschillende technieken en max. 5 kg chocolade
  • #TASTE - Maak een vers chocoladegebak met 3 verplichte ingrediënten (chocolade/een stuk fruit/een lokaal ingrediënt)
  • #SNACK - Maak een chocoladesnack die 100% plantaardig is
  • #BONBON - Maak een bonbon op basis van natuurlijke ingrediënten, helemaal zonder E-nummers

In de twintig landen wordt er een professionele jury samengesteld. Alle juryleden zijn experts binnen de culinaire en/of gastronomische wereld. Per land wordt er een voorzitter aangesteld die alle juryleden zal coördineren, begeleiden en controleren zodat de wedstrijd 100% eerlijk verloopt. Per nationale selectie wordt de deelnemer met de hoogste score de National Chocolate Master. Die winnaar vertegenwoordigt zijn/haar land tijdens de World Final in 2021. De exacte datum en tijdstip van de finale wordt begin 2020 meegedeeld.

Het thema #TMRW_TASTES_LOOKS_FEELS_LIKE daagt professionals uit om nieuwe expressies van chocolade te ontdekken. Chocolade is de belichaming van optimisme en het vieren van het leven en daar willen we graag aan toegeven. Daarom gaat het thema niet over een verre toekomst maar over morgen. En hoe de opkomende chefs in de industrie van gebak, chocolaterie of horeca het genot van morgen opnieuw zullen uitvinden - niet enkel in de smaaktaal die zij gebruiken. Maar ook in de texturen. In toegestane recepten die de gezonde voordelen van cacao benadrukken. En niet te vergeten: de deelnemers worden aangespoord om het ontwerp van formats zoals gebak, snacks of bonbons te herwerken. Want de visuele taal van een ontwerp is de eerste trigger die ervoor zorgt dat we stoppen, iets bekijken en het verhaal erachter begrijpen.

De komende weken wordt alle praktische informartie, zoals data, deelnemers en juryleden, gecommuniceerd op de website van de World Chocolate Masters.

 

 

Lees ook
Bakkers in de media - week 31

Bakkers in de media - week 31

Middeleeuwse traditie, de opmars van vegan chocolade en eerste schepen met graan verlaten de Oekraïne. Wat lazen we deze week over de bakkersbranche? Een greep uit de media.

Bakkers in de media – week 16

Bakkers in de media – week 16

Pasen in de bakkerij, 125 jarig jubileum bakker Out en Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft tips voor social media. Wat kwam er de afgelopen week voorbij in de media over de bakkersbranche?

IJs onderdeel Duitse bakkersbeurs südback

IJs onderdeel Duitse bakkersbeurs südback

In Messe Stuttgart vindt van 22 tot en met 25 oktober de Duitse bakkersbeurs südback plaats. Bakkers, patissiers en ijsmakers kunnen hier terecht voor de laatste innovaties op hun vakgebied. Deze editie is ijs een belangrijk onderdeel van de vakbeurs.