Terugblik Horecava: vegan, vienoisserie en de VS

30 januari 2023 Clara Bloemhof

Tekst en foto’s: Clara Bloemhof (Bakery Sweets Center)

Na twee jaar geen horecavakbeurs, keerde de Horecava dit jaar terug. Bakery Sweets Center reisde af naar de Amsterdam RAI om ondergedompeld te worden in de laatste foodtrends.

We starten bij Rational, waar Gerard Wermelink (adviseur retail & petrol) ons ontvangt met een versgezette kop cappuccino en zoete petitfourtjes. Een mini-pastei de nata is versierd met een Atsina-cressje (Koppert Cress). Het geeft nét dat extra’s aan dit heerlijk zoete stukje Portugese vienoisserie. We lazen het eerder deze week al in Food Inspiration: vienoisserie groeit aan populariteit. Denk daarbij aan koffiebroodjes, luxe croissants en chocoladebroodjes.

Wermelink bevestigt de berichten dat de horeca, maar ook de bakkerij, weer naar het niveau van voor corona terugkeert. “Met name de cateringbranche durft weer investeringen te doen. Dat merken we aan alles op deze vakbeurs.” De Rational-stand is de opening act van Horecava. Aan de achterkant mogen de vierkante meters misschien wat ingeperkt zijn; aan de voorkant draait het nog steeds om het kooktheater.

Bananenbrood

Op de Food Markt, onderdeel van hal 8, zien we kraampjes met vegan, circulair, ambachtelijk en lokaal. De trends die al een tijdje rondgaan en waar we voorlopig nog lang mee vooruit kunnen. Eén van de opvallende kraampjes is die van SUNT: bananenbrood van afgedankte bananen. Naast bananenbrood in meerdere smaken (nieuw zijn de varianten met wortel en met chocolade), maakt de tot voor kort start-up ook donuts. Gebakken, niet gefrituurd en daarmee 50 procent minder vet. “Van start-up zijn we nu in de fase van scale-up”, vertelt Thomas van het bedrijf. Het was een lange weg om met bananen die niet goed genoeg zijn voor de verkoop in de supermarkt, nieuwe consumptieproducten te maken. “We liepen tegen de regelgeving aan. Gelukkig verschilt die regelgeving per land. We verwerken nu bananen die via België binnenkomen. En werken er hard aan om het ook via andere kanalen in orde te krijgen.”

Horecava bananenbrood Clara Bloemhof

Amerikaans

Wat we al bij SUNT zagen, zien we overal op Horecava: Amerikaanse smaakcombinaties in banket zijn hot. De donuts van Sunt zijn er in lemon-poppyseed en caramel-pecan: favorieten uit de VS. In het Nederlands klinkt het misschien ook minder lekker, maar elk bedrijf kiest ervoor om de Engelstalige benamingen op het etiket te zetten. Zo treffen we strakke ‘red velvet’ petitfourtjes, ‘rocky road brownie’ en pecan-cranberry pie’ aan bij Chaupain en komt Cut the Cake (van Bakker Goedhart) met flinke porties Amerikaanse taarten.

Millennials en Gen Z

Qua benamingen doet Cut the Cake er nog een schepje bovenop: Sky High Apple Pie, Bombastic Brownie, Rebellious Red Velvet en Crazy Carrot Cake moeten de millennials en Gen Z verleiden tot een ‘piece of cake’ in de horeca. Aan deze foodintroductie ging een heel onderzoek vooraf. Met als hoofdvraag: Wat voor taart wil de jonge generatie? Amerikaanse smaken en zoete overdaad schijnen nog steeds in trek te zijn bij deze doelgroep. Misschien een overblijfsel uit de freak shake-periode van enkele jaren geleden? Of een bijkomstigheid van Netflix, Prime en andere US based streamingdiensten, waarbij in series vaak naar comfort food wordt gegrepen?

Horecava muffins Clara Bloemhof

TLC

Recht tegenover de trend van ‘abundance’ staat healthy, vegan en minder suiker. We willen met zijn allen nog steeds genieten, maar dan met kleinere porties, luxere smaken en waar mogelijk plant based ingrediënten. Zo zien we bij de toppatissiers van Holtkamp een vegan chocolate cake, coffee-cheesecake en kleine lemon-meringue gebakjes. Ook mag je jezelf eens flink verwennen, met de champagne-raspberry pie. De trendspotters en -volgers zijn het over drie zaken eens: Een TLC-momentje moet je jezelf zo af en toe gunnen, patisserie moet een lust voor het oog zijn én smaakcombinaties uit de Verenigde Staten bevatten.

Ook wat broodproducten betreft zien we een verschuiving naar meer vegan, een gestage groei van bio én ook weer de vertaalslag van Amerikaanse, maar ook mediterrane smaken. Het broodmoment breidt uit naar de avond. ‘Sharing dinner’ wint aan populariteit, misschien wel dankzij twee jaar van sociale isolatie. Een breekbrood bij het diner of een borrelbrood naast het borrelplankje in de namiddag of op de late avond: het kan allemaal.

Dit artikel verscheen eerder bij Bakery Sweets Center

Altijd op de hoogte blijven?