Supermarktomzet groeit in 2021 door dankzij boost coronavirus

Supermarkt_2

Supermarkten boeken dit jaar record-omzetten als gevolg van de coronacrisis. Hoe zal volgend jaar voor hen uitpakken?

Onderzoeksbureau IRI rekende het uit. Analisten werkten 3 scenario's uit voor 2021; dat deden ze aan de hand van een rekenkundig model en verwachtingen over de duur van de coronacrisis.

Als de coronamaatregelen nog gedurende het hele jaar 2021 van kracht blijven, zal de supermarktomzet (inclusief online, exclusief Aldi en Lidl) stijgen met 2,9%, tot €38,1 miljard. Vooral de onlinesupermarktomzet blijkt in dat geval hard te groeien, met maar liefst 24,5%. Die groei wordt aangejaagd door fysieke winkels mijdende consumenten enerzijds en beter op online ingestelde retailers anderzijds.

Blijft Nederland in 2021 nog een half jaar in de greep van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen, dan komt volgens IRI de supermarktomzet nog altijd 0,1% hoger uit dan in 2020. Dat betekent dat de langjarige trend van stijgende supermarktomzetten zelfs door de coronahamsterpiek van dit voorjaar niet doorbroken wordt, schrijft Distrifood.

Alleen als de maatregelen per eind 2020 al afgeschaald worden, gaat de supermarktomzet in 2021 dalen ten opzichte van de recordomzet van dit jaar. "Consumenten zullen weer uit eten en op vakantie gaan en we zullen geen hamsterpiek zien", aldus IRI. De daling zou in dat geval uitkomen op 2,6%, de omzet op €36 miljard.

Foodlog

Dossiers
Lees ook
Er komen weer nieuwe coronamaatregelen aan

Er komen weer nieuwe coronamaatregelen aan

De coronacijfers lopen op en het aantal ziekenhuisopnames stijgt. Vanavond om 19.00 uur kondigt het kabinet nieuwe maatregelen aan in een persconferentie. Het zou gaan om een gedeeltelijke lockdown van drie weken. Dat meldt NOS.

Bedrijven kampen met tekort personeel

Bedrijven kampen met tekort personeel

Treinen die niet kunnen rijden, restaurants en winkels die de openingstijden moeten aanpassen, schoolklassen die naar huis worden gestuurd. Allemaal vanwege een tekort aan personeel. Een kwart van de Nederlandse bedrijven kampt hiermee.

Verhoog je omzet met verkoop voorverpakt ijs

Verhoog je omzet met verkoop voorverpakt ijs

Ice This Day is op 14 september dit jaar afgetrapt met een workshop over het opbouwen van je eigen merknaam en klantenkring. Hierop volgend deelt Jochem Neyens, de Belgisch-Limburgse eigenaar van De Potter & Oma’s IJs, zijn tips en ervaringen over hoe hij zijn bedrijf liet groeien door de verkoop van bekers ijs bij lokale supermarkten.